کشورهای ‌های مسیر جاده ابریشم جدید برای منافع اقتصادی خود تلاش می کنند/ تلاش چین برای توسعه بازارهای اقتصادی جهان با ابتکار کمربند و جاده

چین از سال ۲۰۱۳ به دنبال ساخت راه ابریشم جدید است و در بسیاری از کشورهای جهان در زیرساخت های بندرها، راه آهن و جاده ها سرمایه گذاری کرده است. این کشور می خواهد با استفاده از شبکه یاد شده بازارهای صادراتی را تامین کند.

در واقع ایجاد کمربند اقتصادی راه ابریشم باعث ایجاد پیوند کشورهای اوراسیا و احداث زیرساخت‌های مشترک مانند فرودگاه‌ها، خطوط لوله، ارتباط از راه دور، ارتباط پستی، گمرک و ارتقای کیفیت کالا می شود. در این راستا چین از یک فرآیند فراگیر صحبت می‌کند. یعنی همه طرف ‌های درگیر به شکل دادن و پیشرفت کمربند اقتصادی جاده ابریشم برای منافع اقتصادی خود تلاش می کنند. این در حالی است که این کشور تلاش می کند تا بازارهای جهانی اقتصادی را توسعه دهد و این به رشد منجر خواهد شد.

ابتکار کمربند و راه به مراتب بیش از توسعه ارتباطات خطی بین اروپا و آسیا است یعنی فقط ارتباط خطی نیست و عمق دارد و در حقیقت پکن برای ایجاد یک شبکه جامع زیرساخت اوراسیایی تلاش می‌ کند تا کریدور فرامنطقه‌ ای پیوند مسیرهای زمینی و دریایی باشد.

چین به دنبال اصلاح نظام بین ‌المللی است و ابتکار در نظر گرفته شده پایه نوع جدیدی از روابط بین ‌المللی محسوب می شود که عناصر اصلی آن ارتباطات بیشتر در اروپا، همکاری برد برد، پیشرفت و رفاه متقابل و همچنین پاسداری از اصول سازمان ملل در مفهوم عدم دخالت در امور داخلی دیگر کشورهاست.

به صراحت می توان گفت که چارچوب ابتکار کمربند و راه برد-برد، با هدف اتصال سه قاره اروپا، آسیا و آفریقا به یکدیگر و اتصال آسیایی توسعه یافته در یک سوی اوراسیا به اروپایی توسعه یافته در سوی دیگر و بالفعل کردن پتانسیل ‌های عظیم توسعه دولت هایی است که در این بین قرار گرفته اند.

چین به عنوان سرمایه‌گذار اصلی و معمار شبکه زیرساخت اورآسیا در حال ایجاد شبکه جدید محور راه آهن به حمل و نقل است و بر گسترش بنادر دریایی به ویژه در اقیانوس هند تمرکز کرده‌ است.

بهرام امیراحمدیان- استاد دانشگاه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا