نگرانی آمریکا، از ظهور قدرت چین

چهاردهمین نشست “شانگری لا” در سنگاپور برگزار شد. این نشست که محل تلاقی دیدگاه های امنیتی ۲۲ کشور جهان است با ادعاهای آمریکا درباره چین در مرکز توجه رسانه های جهان قرار  گرفت. علی بیگدلی، کارشناس روابط بین الملل در تشریح ریشه های تقابل آمریکا با چین گفت: آمریکا کشوری نیست که بر مبنای سلایق فردی و حزبی اداره شود. سیاست خارجی آمریکا دارای اصولی تدوین شده است. هراس آمریکا از چین را نمی توان به نوع نگاه های روسای جمهور این کشور تعمیم داد و عقیده داشت چین هراسی از ترامپیسم و پوپولیسم آمریکایی ناشی می شود! رویکرد آمریکا نسبت به چین به عنوان راهبردی کلان در سیاست خارجی این کشور قابل ردگیری است.

علی بیگدلی با اشاره به قدرت گرفتن چین در عرصه جهانی گفت: شواهد و تحقیقات نشان می دهد چین تا سال ۲۰۵۰ به قدرت بلامنازع جهان تبدیل خواهد شد و این امری نیست که چین آن را ادعا کند، بلکه خود آمریکا به این یافته ها رسیده است. ولی آمریکا عقیده دارد چین به عنوان یک قدرت بین المللی، شفافیت ندارد و همین نکته را چالش جهانی ارزیابی کرده است. اما در حقیقت مساله آمریکا، نگرانی از ظهور قدرت چین در فضای بین الملل است.
بیگدلی افزود: روابط چین و آمریکا چند لایه است. بخش اقتصادی تنها یک وجه از روابط دو کشور است. آمریکا بیشترین مراودات اقتصادی و تجاری را با چین دارد ولی امروز این شریک اقتصادی به مهمترین مساله آمریکا تبدیل شده است زیرا آمریکا بهتر از هر کشوری در جهان، از نزدیک شاهد قدرت گرفتن واحد پول یوآن چین است.
بیگدلی در رابطه با سیاست چین هراسی غرب گفت: غرب با پرچم آمریکا، همواره در اجرای پروژه های کشور هراسی و اجماع سازی بین المللی موفق عمل کرده است. امروز همان الگو در مورد چین دنبال می شود.
این کارشناس روابط بین المللی ادامه داد: آمریکا با زیر ذره بین قرار دادن سیاست های بین المللی و داخلی چین سعی دارد حساسیت هایی ایجاد کند و مسیر تنش آفرینی را هموار سازد. توجه دادن جهان به بودجه های نظامی چین از این جمله است. حتی آمریکا از پاندمی کرونا برای بالا بردن چین هراسی در جهان بهره برد.
بیگدلی اظهار کرد: آمریکا در پروژه چین هراسی اش، بر پایان دادن به سیاست تک فرزندی در چین و همچنین مسائل محیط زیستی هم متمرکز شده است و سعی دارد به افکار عمومی بین الملل القا کند که جمعیت روز افزون چین تهدیدی برای جهان است.
علی بیگدلی در پایان تاکید داشت: چین سیاست خارجی متوازنی دارد. پرهیز از تنش آفرینی و اولویت دادن به اهداف اقتصادی و توجه به ایجاد شراکت های با ثبات و پایدار در سرتاسر جهان و همچنین توجه ویژه به آسیا و خاورمیانه، چین را در دستیابی به اهداف اش از آمریکا پیش می اندازد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا