نشستی برای تمرکز بر همبستگیِ آسیای مرکزی

نشست آتی میان سران چین و پنج کشور آسیای مرکزی شامل قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان که ۱۸ و ۱۹ مه (۲۸ و ۲۹ اردیبهشت) در شهر «شیان» واقع در استان «شانشی» برگزار خواهد شد، به تقویت همکاری منطقه‌ای کمک می‌کند.

این نشست، که اولین بار به صورت حضوری برگزار می‌شود، نشان دهنده اهمیت روزافزون این منطقه در دیپلماسی چین و رهنمون‌ساز نشست منظم سران ۶ کشور برای تبادل نظر درباره موضوعات منطقه‌ای و دیگر مسائل مورد علاقه متقابل است.

چین جزو اولین کشورهایی بود که پنج کشور فوق پس از استقلالشان با آنها روابط دیپلماتیک برقرار کرد و تبادلات میان چین و پنج کشور متعاقبا شکوفا شد.

آمارها نشان می‌دهد تجارت میان چین و پنج کشور آسیای مرکزی طی سال ۲۰۲۲ به رکورد بالای ۷۰٫۲ میلیارد دلار رسید که در مقایسه با سال قبل آن رشد ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد. طی دو ماه نخست امسال، تجارت دوجانبه به رشد قدرتمند خود ادامه داد و در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۲ جهشی ۲۲ درصدی را تجربه کرد.

محصولات کشاورزی، محصولات انرژی و مواد معدنی جزو بیشترین اقلام وارداتی چین از پنج کشور قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در سال گذشته بودند. در عین حال محصولات مکانیکی و الکتریکی سهم بزرگی در واردات این کشورها از چین داشت.

دو طرف همچنین چندین پروژه مشترک را در حوزه‌هایی مانند انرژی، معدن، تولید، مخابرات و علم دیجیتال به انجام رسانده‌اند.

نشست آتی بر پایه انگیزه و انرژی خوب کنونی برگزار خواهد شد و مسیر آینده همکاری دوجانبه در بسیاری از زمینه‌ها از جمله تجارت، سرمایه گذاری، فرهنگ، زیرساخت و انرژی را ترسیم می‌کند.

انتظار می‌رود سران کشورها در نشست فوق همچنین به بحث درباره راه‌های اجرای «ابتکار امنیت جهانی» و «اتبکار توسعه جهانی» به منظور تحکیم ثبات منطقه‌ای و ارتقاء توسعه مشترک بپردازند.

ابتکار توسعه جهانی خواستار اقدام هماهنگ در حوزه‌هایی مثل بهداشت، حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی و توسعه فناوری دیجیتال است. ابتکار امنیت جهانی نیز خواستار حفظ اصل امنیت جدایی ناپذیر، حاکمیت و تمامیت ارضیِ تمام کشورهاست.

ماهیت جامعیت و همکاری‌محور این ابتکارات در تضاد فاحش با سیاست‌های بلوکی است که برخی کشورهای غربی پرچم‌دار آن هستند. و در مقیاسی گسترده‌تر، چین و پنج کشور آسیای مرکزی با تلاش برای آزاد شدن کاملِ ظرفیت همکاری بین خود می‌توانند الگویی خوب از چند جانبه گرایی ایجاد کرده و به حل بسیاری از چالش‌های فوری و دشوار که پیش روی جهان امروز قرار دارد، کمک کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا