محمد شوری، استاد دانشگاه و و هیات علمی پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام: کریدور هند خاورمیانه اروپا، دخالت آمریکا در هویت تاریخی خلیج فارس

مدیر مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد: کریدور هند خاورمیانه اروپا، دخالت آمریکا در هویت تاریخی خلیج فارس است.

محمد شوری، استاد دانشگاه و کارشناس حوزه خاورمیانه در ارتباط با هدف آمریکا از ارائه طرح کریدور تجاری هند خاورمیانه اروپا و ارتباط این ایده با تقابل آمریکا با ایران گفت: تقابل آمریکا با منافع ملی ایران سابقه ای تاریخی دارد. کودتای آمریکا علیه دولت مصدق از حافظه تاریخی ایرانیان پاک نخواهد شد، در سال های گذشته نیز آمریکا با خروج از برجام و اعمال تحریم های ظالمانه علیه ایران، بار دیگر دشمنی اش با ملت و جامعه ایران را به نمایش گذاشت.

محمد شوری ادامه داد: بی اثر بودن تحریم ‌ها بر موفقیت اهدافی که آمریکا در ایران دنبال می کرد منجر شد دشمنی کاخ سفید با ایران این بار سمت و سوی دیگری به خود بگیرد.

وی در تشریح ایده آمریکا گفت: آمریکایی ها در آخرین تلاش خود سعی دارند با احداث کریدوری از هند به اسرائیل و سپس به اروپا با دور زدن ایران و تنگه هرمز، ایران را از مسیر صادرات نفت خلیج فارس به اروپا حذف کنند.

وی افزود: اما این بار تداوم دشمنی آمریکا با ایران نیازمند اقدام متقابل از سوی جمهوری اسلامی است زیرا اجرا و تکمیل این پروژه آمریکایی در منطقه به معنی به خطر افتادن امنیت و موقعیت استراتژیک تاریخی و ذاتی ایران است. که آمریکایی ‌ها از این طریق، فشار‌ های بیشتری علیه ایران اعمال خواهند کرد.

شوری در ادامه توضیح داد: در سیاست ایران ستیزی آمریکایی ها تردیدی نیست، تفاوت تنها در این است که یک رییس جمهور مثل دونالد ترامپ درباره ایران سیاست های تهاجمی در پیش می گیرد تا چالش‌ های بیشتری را برای امنیت ایران در منطقه ایجاد کند، ولی جو بایدن رئیس جمهور دموکرات آمریکا همین نتیجه را با اجرای سیاست های متفاوت منطقه‌ ای و ایجاد پیمان هایی بین کشورهای منطقه و دشمن ایران یعنی اسرائیل دنبال می کند تا بر معادله قدرت و امنیت ایران در منطقه تاثیر بگذارد.

این استاد دانشگاه افزود: آمریکا می داند که هرگز نخواهد توانست بدون هزینه دادن به دشمنی با ایران ادامه دهد ولی این بار بایدن قصد دارد هزینه سنگین تقابل با ایران را در قالب احداث کریدور هند خاورمیانه اروپا بر دوش کشور های منطقه بار کند و هند نیز ممکن است با این اقدام قدم اشتباهی بردارد.

وی ادامه داد: اگر ایران انفعالی عمل کند، هزینه آمریکا کمتر می شود و آزادی عمل بیشتری برای بحران سازی در خلیج فارس و اعمال فشار‌علیه ایران خواهد داشت.

محمد شوری گفت: آمریکا این بار اهداف سیاسی خود را با تغییر و ایجاد زیر ساخت‌ های قدرت اقتصادی، دنبال می کند. تحرکات آمریکا نباید دست کم گرفته شود زیرا تحولات اقتصادی که امریکا برای منطقه ترسیم کرده می تواند به اندازه جنگی نظامی برای ایران خطرناک باشد. آمریکا در حال شکل دهی به فرآیند جدیدی از اقتصاد استعمار است.

این کارشناس حوزه خاورمیانه فزود: آمریکا در دنیای جدید مداخله در سرنوشت ملت ها را نه با کودتا و لشگر کشی بلکه با ایجاد تغییر در زیرساخت‌ های اقتصادی مدیریت می کند. ارائه طرح کریدور هند خاورمیانه اروپا از سوی آمریکا نشانه‌ ای مبنی بر دخالت آمریکا در هویت تاریخی خلیج فارس و خاورمیانه است.

محمد شوری در پایان به تاکید بر لزوم مقابله ایران با تهدیدات آمریکا گفت: ابعاد منفی نقشه آمریکا برای خاورمیانه به طور مستقیم متوجه ایران است. زیرا می تواند با تاثیر گذاری منفی در اقتصاد ایران بحرانی اجتماعی به دنبال داشته باشد. در این مرحله جمهوری اسلامی باید برای مقابله با این تهدید وارد عمل شود. ایجاد درکی عمومی از این خطر و تبیین بازی آمریکا در منطقه برای افکار عمومی اولین قدم برای مقابله است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا