علی شریعتی، عضو اتاق بازرگانی ایران و چین: عضویت ایران در شانگهای آغاز همکاری با کشورهای منطقه

علی شریعتی، عضو اتاق بازرگانی ایران و چین به مناسبت اعلام رسمی عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری های شانگهای با اشاره به وزن این مجموعه در تقسیمات جهانی گفت: سازمان همکاری های شانگهای اتحادی شرقی به ابتکار چین است که بیش از دو دهه پیش با پیوستن قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و روسیه پا گرفت.
علی شریعتی در این رابطه افزود: در توضیح اهمیت سازمان همکاری های شانگهای همین بس که دو ابرقدرت جهان یعنی چین و روسیه در این سازمان عضویت دارند. از طرفی باید به ظرفیت و گستره اجرای تصمیمات سازمان همکاری های شانگهای توجه کرد. اعضای این مجموعه نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می دهند و انعکاس طرح ها و برنامه های این سازمان کوچک نخواهد بود.
شریعتی درباره روند عضویت ایران در سازمان شانگهای گفت: ایران سال ها به عنوان عضو ناظر در این مجموعه حضور داشت و درخواست عضویت دائم در این سازمان را ارائه کرده بود که به دلایلی این درخواست مورد قبول واقع نمی شد.
شریعتی در ادامه گفت: یکی از موانع بر سر راه عضویت دائم ایران در سازمان همکاری های شانگهای، شرط رای دادن تمام اعضا به درخواست عضویت اعضای جدید بود. فراز و فرود روابط دو جانبه ایران و برخی از کشورهای عضو در هر دوره ای مانع از عضویت ایران می شد.
عضو اتاق بازرگانی ایران و چین مزایای عضویت در سازمان همکاری های شانگهای را اینچنین برشمرد: پیمان شانگهای را می توان با پیمان هایی نظیر ناتو مقایسه کرد. همانطور که ناتو امنیت اعضایش را تضمین می کند، پیمان شانگهای نیز مدافع منافع کشور های عضو است.
شریعتی گفت: ایران به دلیل شرایط سیاسی ویژه ای که دارد به ویژه روند پرونده هسته ای ایران در آژانس و بالا بودن احتمال از سر گیری گفت و گو ها بین ایران و غرب، به بهبود روابط با کشور های منطقه و جذب حامیان قدرتمندی در بلوک شرق نیاز دارد تا با پشتگرمی بیشتری در مذاکرات حاضر شود.
وی افزود: با توجه به ماهیت سیاسی، اقتصادی، نظامی و امنیتی پیمان شانگهای، عضویت ایران در این مجموعه، کشور را از ظرفیت های موجود در کشورهای عضو و از مزایای حضور در سازمان شانگهای بهره مند خواهد کرد.
شریعتی تشریح کرد: ساز و کار سازمان همکاری های شانگهای منجر به بهبود روابط دو جانبه بین کشور های عضو می شود. در چنین فضایی روابط ایران و سایر اعضا بدون دخالت غرب گسترش پیدا می کند. به ویژه که ایران می تواند با عضویت در این مجموعه در شرایط سخت تحریمی از ظرفیت ‌های اقتصادی جدید و ارزنده بهره ‌مند شود.
علی شریعتی در پایان تاکید کرد: عضویت ایران در سازمان همکاری های شانگهای یک هدف نبود. بلکه آغازی بر فصل همکاری های ایران و کشورهای منطقه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا