سرمایه‌گذاری ۶۰۴ میلیون دلاری تراشه‌ساز آمریکایی در چین نشانه چیست؟

شرکت «میکرون تکنولوژی» که یک شرکت آمریکایی ساخت تراشه‌ است روز جمعه اعلام کرد قصد دارد ۴٫۳ میلیارد یوان (۶۰۴ میلیون دلار) در کارخانه بسته‌بندی تراشه آن در شهر «شی آن» استان «شان‌شی» به عنوان بخشی از تعهد طولانی مدت آن به بازار چین، سرمایه‌گذاری کند.

این شرکت یک خط تولید جدید در محل ساخت تراشه‌های خود ایجاد خواهد کرد تا قابلیت‌های بسته‌بندی و تست این کارخانه تقویت شود. میکرون در پستی که روز جمعه در «وی‌چت» منتشر کرد، اعلام نمود بخشی از سرمایه‌گذاری مذکور به خرید تجهیزات بسته‌بندی از یک شرکت تابعه «پاورتک تکنولوژی» که در شی‌ آن مستقر است و میکرون از سال ۲۰۱۶ از آن استفاده می‌کند،‌ اختصاص خواهد یافت.

«سانجای مهروترا» مدیرعامل میکرون در پست وی‌چت نوشت: این سرمایه‌گذاری نشان‌دهنده تعهد تزلزل‌ناپذیر شرکت به کسب و کار خود و تیم محلی آن در چین است.

میکرون اعلام کرده این اقدام قرارداد شغلی در اختیار ۱۲۰۰ کارمند شرکت پاورتک تکنولوژی قرار می‌دهد و اینکه سرمایه‌گذاری مذکور ۵۰۰ شغل جدید ایجاد می‌کند. سرمایه‌گذاری جدید شمار نیروی کار میکرون در چین را به بیش از چهار و ۵۰۰ نفر خواهد رساند.

به گفته کارشناسان، میکرون به این ترتیب به گروهی از شرکت‌های فناوری آمریکایی و اروپایی می‌پیوندد که اخیرا اعتماد خود به چین به عنوان یک بازار حیاتی برای کسب و کارشان و بخش جدایی ناپذیر زنجیره تامین جهانی آنها، نشان داده‌اند.

کارشناسان صنعت با بیان اینکه همکاری بین‌المللی باز کلید ارتقاء نوآوری فناورانه‌ای است که می‌تواند به کل جهان نفع برساند، تاکید کردند سیاست جدا شدن از چین یک «ایده کاملا اشتباه» است.

این طرح سرمایه‌گذاری ۶۰۴ میلیون دلاری در شی آن پس از آن اعلام شد که «اداره فضای مجازی چین» در ماه مه اعلام کرد محصولات شرکت میکرون که در چین فروخته می‌شوند مورد تایید بازبینی امنیت سایبری اخیر واقع نشده و اپراتورهای زیرساخت‌های کلیدی اطلاعاتی باید خرید محصولات آن را متوقف کنند.

«راجر شنگ» معاون شرکت «گارنتر» که یک شرکت آمریکایی تحقیقات بازار است، گفت طرح سرمایه‌گذاری میکرون کاملان نشان‌دهنده طرز فکر این شرکت در قبال بازار چین است که معادل حدود ۱۱ درصد فروش جهانی ۳۰٫۸ میلیارد دلاری میکرون در سطح جهان طی سال ۲۰۲۲ است.

وی تاکید کرد: چین همواره اهمیت زیادی برای صنعت فناوری جهانی قائل بوده و جهانی‌سازی پرداخته است.

شرکت صنعتی «زیمنس» آلمان روز پنجشنبه اعلام کرد در حال سرمایه گذاری ۱۴۰ میلیون یورویی (۱۵۳ میلیون دلار) برای توسعه کارخانه دیجیتال خود در شهر «چنگدو» واقع در استان «سی‌چوان» و ساخت یک مرکز تحقیق و توسعه جدید در شهر «شنژن» واقع در استان «گوانگ‌دونگ» است.

شماری از مدیران شرکت‌های آمریکایی در حال دیدار از چین هستند یا اخیرا در چین بوده‌اند. برای مثال «بیل گیتس» بنیانگذار «مایکروسافت» اولین سفر خود به چین از سال ۲۰۱۹ را چند روز قبل انجام داد و با «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین نیز دیدار کرد. «ایلان ماسک» مدیرعامل شرکت «تسلا»، «جمیه دیمون» مدیرعامل شرکت «جی‌پی مورگان» و «لاکسمن ناراسیمهان» مدیرعامل شرکت «استارباکس» ماه گذشته به چین سفر کردند.

به باور کارشناسان، طرح‌های جدید سرمایه‌گذاری و دیدارهای پی در پی مدیران ارشد شرکت‌های مطرح آمریکایی منعکس‌کننده درجه اهمیت چین برای کسب و کار آنهاست و برای چنین شرکت‌هایی غیرممکن است که از چین جدا شوند.

«وانگ ون‌بین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: خوشحالیم که می‌بینیم شرکت‌های خارجی در حال سرمایه‌گذاری و توسعه در چین هستند، عمیقا از بازار چین بهره می‌برند و فرصت‌های توسعه را به اشتراک می‌گذارند.

وی ادامه داد: از ابتدای امسال اقتصاد چین به احیای خود ادامه داده و انعطاف پذیری و جذابیت بازار چین همچنان بسیار بالاست.

«پان هلین» مدیر «مرکز تحقیقات نوآوری اقتصادی و مالی» در دانشکده تجارت بین‌المللِ دانشگاه «جه‌جیانگ» گفت از نظر بسیاری از شرکت‌های خارجی چین یک بازار بزرگ، بخش اصلی زنجیره‌های تامین آنها و یک منبع بزرگ نوآوری است.

وی تاکید کرد: هر گونه تلاش برای جدا شدن از چین غیرعملی است.

«دنیس سیمون» رئیس «اتحادیه سازمان‌های استعداد جهانی» نیز گفت جدا شدن از چین یک «ایده کاملا اشتباه» است و خطایی بزرگ را نشان می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا