توسعه چین الهام بخش جهان است

توسعه ، به گفته گروهی از کارشناسان بریتانیایی، توسعه چین از طریق برنامه ریزی دقیق و پشتکار به دست آمده و استانداردهای زندگی مردمش را بالا برده و الهام بخش بقیه جهان شده است.

در سمپوزیومی که اوایل این هفته به میزبانی سفارت چین در بریتانیا برگزار شد، آنها با یکدیگر در این باره هم نظر بودند که دنیایی چند پاره شده امروزی با «جهانی سازی اقتصادی رو به کاهشی» مواجه هستند و چین «ثبات، قابلیت پیش بینی و اعتبار» مورد نیاز جهان را فراهم می کند.

در سمپوزیوم پس از بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین که اخیراً به پایان رسید، کارشناسان گفتند که جهان می تواند برگی از کتاب برنامه ریزی بلندمدت چین بردارد. این کنگره تاریخی مسیر ساختن یک چین سوسیالیست مدرن را از همه جهات برای پنج سال آینده و پس از آن ترسیم کرده است.

استفن پری، رئیس باشگاه گروه ۴۸ بریتانیا، گفت: ما در بیشتر اقتصادهای غرب برنامه ریزی متمرکز بلندمدتی نداریم و این بیشترین تفاوت را در توانایی یک کشور در پیش بینی، برنامه ریزی و قرار دادن منابع برای بالا بردن استانداردهای زندگی مردم و استفاده از فرصت ها ایجاد می کند.

کیت بنت، متخصص درازمدت چین و نایب رئیس باشگاه گروه ۴۸، گفت که گزارش به بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین «یک دایره المعارف در محدوده و محتوای خودش است.»

بنت از تاکید این گزارش بر مسیر چین برای مدرن‌سازی جمعیت عظیم، رفاه مشترک برای همه، پیشرفت مادی و فرهنگی-اخلاقی، هماهنگی بین بشریت و طبیعت، و توسعه صلح‌آمیز سخن گفت.

او گفت: «حرکت به سوی رفاه مشترک نه تنها برای کشورهای در حال توسعه بلکه برای کشورهای توسعه یافته نیز درس های ارزشمندی خواهد داشت».

مارتین ژاکس، محقق و مفسر سیاسی بریتانیایی نیز بر تلاش چین برای رفاه مشترک تاکید کرد و ابراز تاسف کرد که چگونه کشورهای غربی هرگز آن را جدی نگرفته اند.

او گفت: «اینکه چین رفاه مشترک را بپذیرد، جامعه ای با انصاف بیشتر و برابری بیشتر ایجاد کند، این نه تنها برای مردم چین، بلکه برای جهان پیام بسیار مهمی است».

چین در سال ۲۰۲۱ اعلام کرد که آخرین ۹۸٫۹۹ میلیون نفر از ساکنان روستایی فقیر را که در زیر خط فقر فعلی زندگی می کردند، از فقر خارج کرد و همه ۸۳۲ شهرستان فقیر و ۱۲۸ هزار روستا را از فهرست فقر حذف کرد.

ژاکس گفت: با قضاوت بر اساس عملکرد فوق‌العاده چین در مورد فقر شدید، در این صورت تأثیر چین برای جهان در حالی که به دنبال ایجاد یک جامعه عادلانه تر در عصر نابرابری در رشد است، بسیار مهم خواهد بود.

مسیر چین به سمت مدرن‌سازی با توسعه صلح آمیز با بسیاری از کشورهای غربی متفاوت است. به گفته کارشناسان، پکن با توسعه و مدرن کردن خود و نه با سرکوب دیگران، به دنبال رشد است.

قبل از برگزاری این سمپوزیوم، هیئت کارشناسان از نمایشگاه عکس در سفارت بازدید کردند که دستاوردهای چین در دهه گذشته را به نمایش گذاشت. بنت گفت که این تصاویر نمایی از خوداتکایی و حسن نیت چین را نشان می دهد.

بنت با استناد به ابتکار کمربند و جاده و ابتکار توسعه جهانی پیشنهاد شده توسط چین در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۲۱، گفت: چین تنها کشور بزرگی است که مجموعه‌ای از پیشنهادها و ایده‌های واقع‌بینانه و سنجیده را ارائه کرده است. مسائلی مانند توسعه، پایداری، مبارزه با فقر و تغییرات آب و هوایی و اینکه اکثریت کشورها و مردم جهان از این امر بسیار استقبال می کنند.

مارتین آلبرو، یکی از اعضای آکادمی علوم اجتماعی بریتانیا، گفت که چین «ثبات، پیش بینی پذیری و اعتباری را ارائه می دهد که جهان در وضعیت آشفتگی خود به آن نیاز دارد.»

آلبرو گفت: «ثبات انتظارات ایجاد می کند. آنچه چین می گوید انجام می دهد.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا