بزرگترین پایانه قطارهای شهری بهره برداری می شود

بزرگترین پایانه قطارهای شهری در کشور (پایانه اکباتان در دو طبقه) که از سال ۱۳۸۷ آغاز شده بود، هفته آینده به بهره برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت مترو تهران اظهار کرد: پایانه اکباتان با دو طبقه و ۷۰ هزار مترمربع زیربنا شامل کاربری‌های اداری و خدمات فنی و مهندسی است.

مسعود درستی افزود: این پایانه ظرفیت پذیرش ۲۱ رام قطار را دارد که ۹ خط ریلی آن دارای جایگاه تعمیرات دوره‌ای و سرویس قطارها است.

وی تصریح کرد: از نکات بارز طراحی و اجرای پایانه پارکینگ اکباتان، ایجاد دهانه‌های بزرگ به ابعاد ۳۸ متر با استفاده از خرپاهای فلزی جهت نصب سوزن و ایجاد انشعاب‌های مختلف برای هدایت قطارها به هر یک از ۲۱ خط ریلی تعبیه شده است.

مدیرعامل شرکت مترو تهران بیان کرد: طراحی و اجرایی ۲۱ هزار مترمربع کانال تهویه هوا با ورق‌های گالوانیزه و سازه‌های فلزی متصل به سقف، اجرایی بارانداز، جرثقیل دروازه‌ای و سیستم هوای فشرده از دیگر ویژگی‌های پایانه مذکور است.

احداث پایانه اکباتان به صورت زیرزمینی

درستی در ادامه افزود: احداث پایانه اکباتان به صورت زیرزمینی باعث شده است تا ضمن رعایت ضوابط ایمنی، کمترین مزاحمت برای اهالی منطقه و همچنین کمترین آسیب برای منظر شهری را به دنبال داشته باشد.

مدیرعامل شرکت مترو یادآور شد: از جمله مزایای خط ۴، بهره‌مندی قطارهای این خط از خدمات تعمیر، نگهداری و اورهال در دو پایانه شهید کلاهدوز و اکباتان در ابتدا و انتهای خط مذکور است که همین امر منجر به کاهش سرفاصله حرکتی قطارها و افزایش ظرفیت مسافرگیری در خط ۴ می‌شود.

وی گفت: پایانه اکباتان دپو – پارکینگ تعمیراتی که بزرگترین پایانه زیرزمینی قطارهای شهری در کشور به حساب می‌آید، پس از ۱۴ سال انتظار افتتاح خواهد شد.

درستی عنوان کرد: عملیات اجرایی این پروژه مهم شهری از سال ۱۳۸۷ آغاز شده و شنبه هفته آینده با حضور شهردار تهران و برخی مقامات لشکری و کشوری مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا