اقدامات گسترده چین برای حمایت از سالمندان/ حمایت از سالمند زیرساخت های قوی می ‌طلبد 

یک جامعه شناس با اشاره به اینکه مواجهه یک کشور با پدیده سالمندی و ورود به آن وجود زیرساخت های قوی را می ‌طلبد، اعلام کرد: کشورهای توسعه یافته ای همچون چین سال ها است که برای حمایت از سالمندان اقدامات گسترده ای انجام داده اند و هر سال هم برنامه ریزی های بسیاری در این زمینه دارند.

امیر محمود حریرچی با بیان اینکه کشورهای توسعه یافته در زمینه حمایت از سالمندان مسکن در اختیارشان می‌ گذارند، اظهار کرد: این کشورها برای پیشگیری از بیمار شدن آنها در فصول سرد هزینه برق ‌شان را پرداخت می ‌کنند تا بدون دغدغه از سیستم‌ های گرمایشی خود استفاده کنند.

او با تاکید بر اینکه وضعیت مالی در ارتقای کیفیت زندگی در دوره سالمندی بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: دریافت مبلغ مستمری بازنشستگی باید کفاف زندگی سالمندان را بدهد. یکی از راهکارهایی که چین برای حمایت از این قشر در نظر گرفته است افزایش حقوق سالمندان و بازنشستگان، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی است.

این جامعه شناس با بیان اینکه در کشور ما نه خانه سالمندان شرایط مناسبی دارد و نه برای سالمندان کمک‌های مراقبتی مناسبی در نظر گرفته شده است، اضافه کرد: کشور چین با وجود جمعیت بسیاری که دارد حمایت از سالمندان را فراموش نکرده است و ساخت مرکزهای نگهداری از این قشر را برنامه ریزی می کند.

حریرچی با تاکید بر اینکه سالمندان از جمله گروه ‌های حساس و تحت خطر جوامع به شمار می روند، عنوان کرد: این روزها در زمینه سیاست گذاری برای سالمندان سیاست ‌های مناسبی وجود ندارد و بسیاری از آنها بدون حمایت فرزندان خود قادر به ادامه زندگی نخواهند بود.

این جامعه شناس با اشاره به اینکه نخستین مشکل کهنسالی جامعه این است که نیروی کار کم می‌شود، اعلام کرد: میانگین سنی نیروی کار بین ۱۵‌ تا ۶۵‌ سال است و هر چقدر نیروی کار کمتر شود توسعه اقتصادی نیز با مشکل مواجه می‌شود.

او با بیان اینکه باید سالمندان جوان را آماده کرد تا پس از بازنشستگی کماکان از وجودشان در حرفه خودشان با ساعت حضور کمتر استفاده شود، اظهار کرد: در غیر این صورت با بحران توسعه رو به رو می‌ شویم به گونه‌ای که نیروی کار ماهر نخواهیم داشت و سالمندان نیز بازنشسته شده ‌اند و برنامه ‌ای برای استفاده از آنها نداریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا