اعتماد شرکت‌های جهانی به رشد چین

با وجود نااطمینانی‌های خارجی رو به رشد مانند خطرات احتمالی جدا شدن از چین و اختلالات مربوط به زنجیره‌های تامین، شرکت‌های چند ملیتی خوش بینی و اعتماد خود را به ظرفیت رشد اقتصادی طولانی مدت چین ابراز داشته‌اند.

آنها همچنین در حال افزایش تلاش خود برای توسعه حضورشان در دومین اقتصاد بزرگ جهان از طریق سرمایه گذاری و عملیات‌های داخل خاک چین هستند.

اقتصاددانان و افراد آگاه به صنعت معتقدند هر گونه قصد برای جدا شدن از چین آشکارا غیرعملی و بر خلاف جریان‌های تاریخی است و تلاش‌ها برای انجام این کار احیای اقتصاد جهان را با مانع مواجه خواهد کرد به گونه‌ای که تورم بالا و ریسک‌های رکودی را به آن تحمیل می‌کند.

آنها همچنین بر انعطاف پذیری اقتصادی چین و جایگاه بنیادین آن در زنجیره‌های صنعتی و تامین جهانی تاکید کردند.

اظهار نظر این اقتصاددانان در حالی مطرح شده که خبرگزاری «بلومبرگ» به نقل از منابعی که نامشان فاش نشده نوشت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا قصد دارد فرمانی اجرایی با هدف محدود سازی سرمایه گذاری شرکت‌های آمریکایی در بخش‌های کلیدی اقتصاد چین امضاء کند. این اقدام در حالی انجام خواهد شد که قرار است نشست گروه ۷ روز جمعه در ژاپن آغاز شود.

«فرانک مِنگ» رئیس شرکت «کوالکام چاینا» گفت این شرکت همواره درباره توسعه طولانی مدت اقتصاد چین خوش بین بوده و به افزایش سرمایه گذاری و توسعه همکاری در چین ادامه خواهد داد.

وی تاکید کرد: از سال ۲۰۱۸ تقریبا هر ساله تعداد کارمندان کوالکام در چین دو برابر شده است.

مِنگ افزود، به علاوه کوالکام مراکز نوآوری مشترک با شرکای خود ایجاد کرده که بخشی مهم از توسعه مداوم این شرکت در چین محسوب می‌شوند.

داده‌های وزارت بازرگانی چین نشان می‌دهد سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سرزمین اصلی چین طی سه ماه ابتدایی امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴٫۹ درصد رشد داشته و ۴۰۸٫۴۵ میلیارد یوان (۵۸٫۸ میلیارد دلار) رسیده است.

به طور خاص، سرمایه گذاری مستقیم خارجی در بخش تولید های‌تک نسبت به مدت مشابه یکسال قبل افزایش ۱۸ درصدی داشته است.

«صندوق بین‌المللی پول» پیش بینی کرده که اقتصاد چین احتمالا امسال ۵٫۲ رشد خواهد داشت و این کشور همچنان به میزان یک سوم به رشد جهانی کمک خواهد کرد؛ این کمک فرصت‌های رشد بیشتری را برای دیگر کشورها فراهم خواهد آورد.

«کریشنا سرینی‌واسان» مدیر دپارتمان آسیا-اقیانوسیه‌ی صندوق بین‌المللی پول اخیرا گفت: جدا شدن فناوری [از چین] هزینه‌های قابل توجهی را به اقتصادهای آسیایی تحمیل خواهد کرد-حدود ۵ درصد به تولید ناخالص داخلی آنها ضرر می‌زند. این عدد کاملا بزرگی است. … به طور کلی جدا شدن فناوری نه فقط برای آسیا بلکه برای کل جهان بسیار گران تمام می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا