موسسه رازی همگام با دنیا از تکنولوژی های جدید ساخت واکسن استفاده می کند

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور: امروزه به دلیل خطرات، فرار ویروس و مسائل تکنیکی دیگر از تکنولوژی قدیمی استفاده نمی شود و دنیا به سمت استفاده از سیستم مهندسی معکوس رفته است.

به گزارش مسیحااقتداریان خبرنگار خبر مهم، دکتر سعید کرمی در همایش آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که در آستانه صدمین سال تاسیس موسسه رازی برگزار شد، با اشاره به اینکه در سازمان دامپزشکی کشور برنامه ریزی برای کنترل آنفلوانزای فوق حاد و آنفلوانزای کم حدت پرندگان انجام شده، اظهار کرد: برای آنفلوانزای کم حدت تحقیقات انجام شده تا بر مبنای ویروس های درگردش، سراغ بذر واکسن برویم و چنانچه تغییری نداشته است سیاست واکسیناسیون و نوع واکسن را تغییر می‌دهیم.

وی با تاکید بر اینکه برنامه ریزی برای بیماری آنفلوانزای فوق حاد در قالب پایش صورت می گیرد، افزود: در تابستان امسال نزدیک ۲۸۰ هزار نمونه برداشت کردیم که حجم آن به اندازه‌ نمونه گیری اتحادیه اروپا با ۲۷ کشور در سال ۲۰۲۳ است و این نشان از وسعت کار دارد.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور گفت: با اینکار مناطقی که ویروس در آنجا در گردش است با تقسیم به مناطق پرخطر، کم خطر و متوسط در کشور مشخص می شود و برنامه ریزی به صورت ویژه برای آن منطقه صورت گیرد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در مناطق کم خطر نیازی به نمونه برداری زیاد نیست و یا ممکن است واکسیناسیون از حالت اجباری به اختیاری تغییر یابد؛ یا در زمان مشخصی نیز اساساً واکسن برداشته شود و به سمت سیاست خروج از واکسیناسیون پیش رویم.

کرمی تصریح کرد: با توجه به اینکه ایران در مسیر پروازی پرندگان مهاجر از سیبری قرار دارد،  این پرندگان از مناطق شمالی وارد کشور می‌شوند و زمستان گذرانی می‌کنند که سبب آلودگی هایی در کشور می شوند. کما اینکه در زمستان سال قبل شاهد تلفات در پلیکان‌های مرداب انزلی بودیم و با تحقیقات روی نمونه ویروس، متوجه شباهت صددرصدی با ویروسی که در فنلاند و سوئد جدا کردند، شدیم.

وی افزود:این نشان دهنده ارتباط این بیماری با پرندگان مهاجر و درگیری‌های حیات وحش کشور به آنفلوانزای پرندگان است.
مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور گفت: در حال حاضر استان های شمالی بیشتر در معرض ویروس قرار دارند چراکه با توجه به اکوسیستم، پوشش گیاهی و آبگیرها، پرندگان مهاجر برای زمستان گذرانی و استراحت به آنجا می روند؛ مناطقی مانند تالاب انزلی تالاب میقان و حتی تالاب شادگان در جنوب چرا که این پرندگان بعداً به جنوب مهاجرت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه سیاست و برنامه سازمان همواره سیستم مراقبتی از این مناطق و تالاب‌ها است، افزود: در همین راستا در اطراف این تالاب‌ها اجازه توسعه مرغداری داده نمی شود تا به دلیل ارتباط با این پرنده ها، ویروس منتقل نشود.

کرمی خاطرنشان کرد: به طور کلی در سطح جهانی، در حیات وحش اروپا، آمریکای شمالی و جنوبی این موضوع وجود دارد و به طور مرتب به سازمان بهداشت جهانی دام گزارش می دهند.

وی واکسیناسیون را از برنامه های کنترل بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان از سال ۹۷ به بعد عنوان کرد و گفت: در همین راستا سالانه حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیون واکسیناسیون برای جمعیت هدف یعنی طیور تخمگذار و طیور مادر انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور اضافه کرد: این میزان واکسیناسیون توانسته ما را در مقابل تهاجم ویروس محافظت کندو از سال ۹۷ و ۹۸ به بعد در طیور صنعتی هیچ کانونی مشاهده نشده و موارد کنترل شده است.
وی با اشاره به ایننکه در حال حاضر  بیش از ۷۰ درصد واکسن‌هایی که در بحث آنفلوانزای پرندگان استفاده می‌شود تولید داخل است، گفت: موسسه رازی با صد سال سابقه نیز  به عنوان یکی از مراکز تولید کننده واکسن در کشور محسوب می شود و امروز نیز موفق به رونمایی از بذر واکسن مهندسی معکوس H5 شد که با تکنولوژی جدید دنیا انجام شده است.

کرمی تصریح کرد: امروزه به دلیل خطرات، فرار ویروس و مسائل تکنیکی دیگر از تکنولوژی قدیمی استفاده نمی شود و دنیا به سمت استفاده از سیستم مهندسی معکوس رفته و حتی در مورد واکسنH9 هم از این تکنولوژی استفاده می شود تا برای انسان و پرنده به طور عام خطری به دنبال نداشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا