اعتراض انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران به بخشنامه بازگرداندن پول پروازهای کنسل شده از سوی دفاتر گردشگری

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با اعتراض به بخشنامه های صادر شده از سوی بخش های دولتی در بازگرداندن پول مسافرانی که پروازهای آن ها از سوی هواپیمایی کشوری لغو شده است، اعلام کرد: دفاتر خدمات مسافرتی صاحب هواپیما و هتل نیستند و این دو بخش باید به دلیل کنسل شدن پروازها پول مردم را به دفاتر مسافرتی بازگردانند تا مبلغ سفرهای کنسل شده از سوی این دفاتر به مردم پرداخت شود.
به گزارش علیرضا نیاکان خبرنگار خبر مهم، حرمت الله رفیعی در نخستین نشست علمی و تخصصی صنعت گردشگری کشور با عنوان «دولت چهاردهم و گردشگری» که با همت انجمن علمی گردشگری ایران در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد، از موانع موجود در بخش دولتی و بخشنامه های صادر شده به زیان فعالین گردشگری کشور گلایه کرد.
حرمت الله رفیعی رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در این نشست با اعلام وخیم بودن وضعیت گردشگری ایران اعلام کرد که دولت های غیر گردشگری آزار بسیار زیادی به صنعت گردشگری ایران وارد کرده اند.
به ناحق از مردم و دفاتر گردشگری مالیات می گیرند
رفیعی با اشاره به فشارهای مضاعف ادارات مالیاتی بر فعالین بخش خصوصی صنعت گردشگری اعلام کرد: مالیات به ناحق بر گرده صنعت گردشگری نشانده اند و این در حالی است که بخش خصوصی صنعت گردشگری ایران هیچ امکانات، تسهیلات و بخشودگی از دولت طلب نمی کند و تنها خواسته اش این است که در یک چارچوب مشخص و شفاف از فعالان صنعت گردشگری کشور مالیات گرفته شود. اما متاسفانه ادارات مالیات مانند غاصبین به غارت جیب مردم و فعالین صنعت گردشگری اقدام می کنند که نشانه زیاده خواهی آن ها از صنعت گردشگری است.
او با اشاره به اخذ مالیات بر ارزش افزوده از فعالین صنعت گردشگری کشور اعلام کرد: می گویند باید مالیات ارزش افزوده بدهید. در حالی که مثلا مسافر مسیر تهران – ونکوور تنها ۴۰ دقیقه در مسیر ایران است و ساعتهای مابقی مسیر اصلا در فضای ایران نیست و این درحالی است که حمل و نقل معاف از مالیات است. با این حال تاکید دارند در بخش حمل و نقل هوایی باید مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شود.
حرمت الله رفیعی در نشست دولت چهاردهم و گردشگری که با حضور مسئولین وزارت میراث فرهنگی و کارشناسان گردشگری برگزار شد به انتقاد از اخذ عوارض خروج از کشور از مسافران و گردشگران پرداخت و گفت: عوارض خروج از کشور زمانی در دوره جنگ به دلیل کمبود بودجه مملکت وضع شد و هدف از آن کمک گرفتن از مردم بود و ۳۵ هزار تومان هم می گرفتند. امروز این مبلغ به بالای یک میلیون تومان رسیده است. عوارضی که بابت خروج از کشور گرفته می شود باید برای صنعت گردشگری هزینه شود. اما این پول کجا می رود؟
رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در ادامه از تصمیم جدید برخی نمایندگان مجلس برای اخذ ۱۰ یورو علاوه بر اخذ عوارض خروج از کشور از گردشگران و مسافران خروجی اعلام کرد: متاسفانه نمایندگان مجلس که برای حفاظت از منافع مردم از آن ها رای گرفتند برخلاف منافع ملت طرح عجیب اخذ ۱۰ یورو به ازای خروج هر مسافر را مطرح کردند. باید از نمایندگان محترم پرسید که چرا ۱۰ یورو را مطرح کرده اند؟ مگر پول رایج مملکت ریال و تومان نیست؟ پس چرا آن ها یورو را در طرح خود پایه گذاری کرده اند؟ اصلا به چه دلیلی باید ۱۰ یورو بیشتر از مسافر و گردشگر خروجی در این کشور گرفته شود؟ این ها مشکلات اصلی صنعت گردشگری کشور است که به گرانتر شدن هزینه های سفر منجر شده است.
بابت تعطیلی فرودگاه ها دفاتر خدمات مسافرتی را زیر فشار گذاشتند
حرمت الله رفیعی با انتقاد از بخشنامه های صادر شده در چند روز گذشته و لغو پروازها در کشور اعلام کرد: چند روز است فرودگاه های ایران تعطیل شده و بخشنامه های بی‌جا و بلااثر صادر می‌شود که دفاتر خدمات مسافرتی باید پول مردم را بدهند. البته که این پول باید پرداخت شود ولی مگر دفاتر مسافرتی صاحب پرواز وصاحب هتل هستند؟ مراکز اقامتی و هواپیماها ارتباطی با دفاتر مسافرتی ندارند و خودشان باید پول مسافرانی که سفرشان را کنسل کرده اند پرداخت کنند که به دفاتر نمی دهند و مردم را با دفاتر دچار مشکل کرده اند.
او همچنین به سنگ اندازی دستگاه های دولتی در مسیر فعالیت بخش خصوصی صنعت گردشگری اشاره کرد و گفت: دوایر بیمه و مالیات از دفاتر گردشگری کشور اخاذی می کنند. هیچ کس هم نیست از این صنعت حمایت کند.

اگر کاری در کشوری دیگر با هدف توسعه تعاملات گردشگری انجام می دهیم وزارت خارجه می گوید بخش خصوصی صنعت گردشگری حق انجام این کارها را ندارد و وزارت خارجه باید این کار را انجام دهد. این هم از وضعیت مشکلات داخلی این صنعت است.
مسیر اشتباه تبلیغات گردشگری ایران
حرمت الله رفیعی با اشاره به مشکلات ایجاد شده در بخش گردشگری خارجی ایران هم اعلام کرد: صنعت گردشگری ایران در بخش خارجی هم دچار مشکلات بسیار است. چون برغم آن که نگاه ملت ها به موضوع گردشگری خوش بینانه است، دولت ها نگاه بدبینانه به ایران دارند. روی سخن با کشورهایی نیست که نگاه خصمانه به ایران دارند. اما الان در وضعیتی هستیم که برغم آن که چین بازار کالا در ایران را تسخیر کرده و همه چیز ما از خودرو و وسایل زندگی چینی است و در تمام این سال ها تلاش شده است روابط بسیار خوب و مستحکمی با چین ایجاد شود، دولت چین نام ایران را در نقشه گردشگری خود قرمز می کند و به اتباع خود توصیه می‌کند که به ایران سفر نکنند. این در حالی است که چین ۸۵۰ میلیون گردشگر خروجی دارد. ولی ما یک هزارم آن را هم به همین دلایل نتوانسته ایم جذب کنیم.
او به ضعف دولت ها در ایران در انجام تبلیغات موثر بین المللی گردشگری ایران اشاره کرد و گفت: ایران در نمایشگاه های مختلف گردشگری در اروپا شرکت می کند. اما وقتی یک افغان به عنوان توریست وارد ایران می شود می‌پرسد آیا واقعا ایران این همه جاذبه دارد؟ چه کسی باید این تبلیغات را انجام می داد؟ دولت باید اینکار را می‌کرد. اما متاسفانه بخش دولتی نمایشگاه های اروپایی را از دست نمی دهد و در نمایشگاه های گردشگری هند، ترکیه، پاکستان و عراق که بیش از ۵۰ درصد گردشگران ورودی به ایران را تشکیل می دهد اصلا حضور ندارد. بنابراین مسیر تبلیغات گردشگری ایران از همان ابتدا اشتباه بوده و تا همین امروز هم ادامه دارد.
۶۰ درصد نیروی تخصصی صنعت گردشگری خداحافظی کرده است
رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با اشاره به از دست رفتن نیروی تخصصی گردشگری کشور به دلیل بی توجهی دولت ها به هشدارها و راهکارهای ارایه شده از سوی بخش خصوصی در دوران کرونا اعلام کرد: بعد از غائله کرونا رخوت بسیار عجیبی بر بدنه صنعت گردشگری نشست. صنعت گردشگری حدود ۶۰ درصد از متخصصین و همکاران خود را از دست داد. پرسنل آموزش دیده و متخصص گردشگری به شغل های دیگر روی آوردند صرفا به این دلیل که درآمد آن بیشتر از فعالیت در بخش گردشگری بود و زحمات کمتری نسبت به کار در بخش گردشگری داشت. متاسفانه در دوره کرونا دولت ها به راهکارهای ارایه شده از سوی بخش خصوصی برای حفظ نیروی انسانی متخصص صنعت گردشگری بی توجهی کردند و نتیجه آن شد که بیش از نیمی از فعالین متخصص این صنعت با گردشگری خداحافظی کردند.
او گفت: به دولت های وقت گفته بودیم که طبق مطالعات کارشناسان خودشان صنعت گردشگری به ازای هر شغل ۲۰۰ میلیون تومان ماهیانه هزینه دارد و از دولت خواستیم که ۵۰ درصد این مبلغ را در غائله کرونا به عنوان وام با سود کمتر به ازای هر یک از پرسنل شاغل در صنعت گردشگری و دفاتر مسافرتی به پرسنل این بخش اختصاص دهد تا نیروی انسانی متخصص در این حوزه حفظ شود. اما گوش ندادند و نتیجه آن شد که پرسنل بیکار شده تمام حقوق ماهیانه خود را از بیمه بیکاری تامین کردند و خود دولت هزینه این بی توجهی را پرداخت کرد.
حرمت الله رفیعی در پایان سخنان خود در نخستین نشست علمی و تخصصی «دولت چهاردهم و گردشگری» از سیدرضا صالحی امیری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خواست در انتخاب مدیران بخش گردشگری دقت کافی به خرج دهد.
او گفت: انتظار بخش خصوصی گردشگری از وزیر جدید میراث فرهنگی و گردشگری این است که نگذارد افرادی اطراف او حلقه بزنند که منجر به انتخاب های خلاف منافع صنعت گردشگری کشور شوند.
رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران اعلام کرد: متاسفانه برخی شنیده ها حاکی از آن است که زمینه سازی برای انتخاب افراد بدون برخورداری از دانش گردشگری برای تصدی امور گردشگری کشور آغاز شده است و در این وضعیت بخش خصوصی صنعت گردشگری از وزیر میراث فرهنگی تقاضا دارد تصمیم گیری برای صنعت گردشگری کشور را برعهده کسانی بگذارد که صاحبان این صنعت هستند و شانه هایشان زیر بار صنعت گردشگری رفته و می‌توانند خادمان خوبی برای گردشگری کشور باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا