نظارت هوشمند، عامل بازدارنده فساد اداری است/فساد بلای جان حوزه های اداری است

مدیرکل بازرسی البرز از معرفی ۳۵نفر دراین استان درزمینه برخورد قاطع با فساد و تخلفات اداری درسال جاری به مراجع قضایی خبرداد

به گزارش مسیحااقتداریان خبرنگار خبر مهم، کنفرانس خبری مدیر کل اداره بازرسی استان البرز در آستانه سالروز تاسیس سازمان بازرسی کشور با حضور، بازرس کل قضایی استان البرز، معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع ،معاون نظارت و بازرسی و جمعی از خبرنگار در محل اداره کل بازرسی استان برگزار شد.

محمد تقی حاجی مشهدی ” با بیان این که نیاز است تمام سیستم ها چه اداری، قضایی و اجرایی رویکردها، فعالیت ها و عملکردهای خود را تا جایی که مقدور هست در قالب گزارش شفاف سازی و بازگو کنند، گفت: یکی از ویژگی های سازمان های نظارتی این است که امکان بازگو کردن تمام اقدامات و فعالیت های خود نیستند. چرا که طبعتا اقدامات پنهان و آشکار در این حوزه وجود دارد. اما در حوزه اجرایی پرونده ها ی قضایی موجود است که داده ها را می توان بازگو کرد.

حاجی مشهدی یکی از بزرگترین رویکردهای سازمان بازرسی ، نظارت بر دستگاه های اجرایی از حیث اجرای دقیق و صحیح قوانین و مقررات یکی از مولفه های سازمان بازرسی است، تصریح کرد: سازمان بازرسی عالی ترین دستگاه نظارتی بر سایر دستگاه های اجرایی است.
وی در بخش دیگری به نحوه عملکرد سازمان فوق اشاره کرد و افزود: در طی سال برنامه هایی تدوین و اولویت سنجی می شود تا بتوان آسیب ها و چالش های پیش رو را به صورت دقیق بررسی کرد.

بحث پیشگیرانه موضوعات یکی از مباحث مهم در سازمان بازرسی لست ، مطلبی بود که حاجی مشهدی به آن پرداخت و گفت: همیشه جنبه پیشگیرانه موضوعات قبل از وقوع، امری مطلوب تر است که در این راستا ما در طی سال حدود یکصد پیام هشدار را به ارگان ها و یا دیگر دستگاه ها ابلاغ می کنیم.

نظارت هوشمند دیگر موضوعی بود که رییس کل سازمان بازرسی البرز به آن پرداخت و تاکید کرد: یکی از سیاست های سازمان بازرسی ، نظارت هوشمند است که به تمام دستگاه های اجرایی تاکید شده سیستم های خود را هوشمندسازی کنند تا تسریع امور تحقق یابد و جای تأسف است که برخی سیستم های اداری به این امر پای بند نیستند و همکاری لازم را نمی کنند. همین تخطی از این امر، موجب فسادزایی اداری می شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: چارچوب نظارت ما بر اساس نظارت همگانی و مردمی است که حدود ۹۰درصد پرونده هایی که ما تشکیل می دهیم مستند بر گزارش های مردمی است.

بازرس کل قضایی استان البرز مبارزه با فساد را رویکرد دیگر سازمان بازرسی تشریح کرد و یادآور شد: فساد بلای جان حوزه ای اداری است که ما با آنها برخورد جدی داریم.

حاجی مشهدی ادامه داد: شناسایی و برخورد با مفاسد اقتصادی هیچ گونه خط قرمزی ندارد و آنچه مهم است فراهم شدن امکان برخورد قاطع ، مستند و مستدل بودن گزارش های اعلام تخلف و فساد است .

وی همچنین به تسریع در پروژه های نیمه تمام در البرز اشاره و اذعان کرد: در البرز برخی پروژه ها بالای ۱۵سال است که به حال خود واگذاشته شده اند. در این خصوص در سال گذشته ما به طوری جدی موضوع را پیگیری و آسیب شناسی دقیق روی این پروژه ها انجام و بطور سیستمی به بررسی چرایی آنها پرداخته شد.

این مقام مسوول در سازمان بازرسی البرز حمایت از تولید، کسب وکار و سرمایه‌گذاری را از دیگر رویکردهای اصلی قوه قضاییه عنوان کرد و افزود: به همین سبب در همین سازمان بازرسی دفترحمایت از سرمایه‌گذاری و در دادگستری نیز ستاد اقتصاد مقاومتی فعال شده است که البته متاسفانه ما با بسیاری مراجعه کننده مواجهیم که با بانک ها، دستگاه های اجرایی و دستگاه هایی که مجوز می دهند و امضای طلایی دارند دست و پنجه نرم می کنیم.

تکریم ارباب رجوع و همکاری با سمن ها نیز از دیگر روبکردهایی بود که حاجی مشهدی آنها را زیر مجموعه عملکرد سازمان عنوان کرد.
وی اضافه کرد: همچنین طی سال جاری ۵۸ متخلف به مراجع رسیدگی به تخلفات اداری و انضباطی معرفی شدند که این آمار درسال گذشته ۳۵ نفر بوده است .

وی بیان کرد: درسال جاری آرای محکومیت ۷۷ نفر دریافت شده و کیفر خواست یا آرای محکومیت بدی یا قطعی نیز برای ۱۵ نفر اخذ شده است.

حاجی مشهدی گفت: برخی مجازات های نقدی محکومان کیفری بین ۵۰ میلیون ریال و ۳۲۶میلیادریال یا بیش ۶ ماه تا ۴۲ماه حبس و یا ۷۴ ضربه شلاق بوده است.

مدیرکل بازرسی البرز افزود: درسال جاری ۱۳۱ پرونده براساس سال ثبت کلاسه پرونده تشکیل شده که ۹۴ فقره آن موردی و بقیه برنامه ای بوده است .

وی درخصوص آمار گزارش های بازرسی براساس زمان ارسال درسال جاری اضافه کرد: طی این مدت ۱۵۷ پرونده تشکیل شده و آمار مکاتبات هشداری و تذکر ترک فعل ۹۳ فقره بوده است.

وی بیان کرد: درسال جاری درزمینه وضعیت سامانه ملی رسیدگی به شکایات بازرسی کل استان البرز ۲هزارو ۳۳۶ فقره رسیدگی به شکایت شده که ۸۸۴ فقره مربوط به شکایت ، یک هزارو ۴۵۲ فقره مربوط به گزارش فساد ، چهار فقره دستور رییس سازمان بازرسی کشور و ۱۹۲ فقره اثر بخشی و حل مشکلات شاکی بوده است .

حاجی مشهدی درخصوص محکومیت های کیفری اعم از قطعی و غیرقطعی گفت: درسال جاری ۶ پرونده محکومیت قطعی و ۹ پرونده غیرقطعی بوده است .

وی عناوین مجازات های دراحکام قضایی راشامل مدیرکل ستادی ، معاون، رییس اداره ، شهردار سایر شهرها، کارشناس و کارمند امور دفتری و اداری عنوان کرد.

مدیرکل بازرسی کل استان البرز همچنین درخصوص پرونده چای دبش نیز یادآورشد که پیگیری این پرونده مربوط به چندین دستگاه است که برخی دستگاه ها کار خودرا به پایان رسانده و برخی دیگر نیز درحال بررسی زوایای مختلف این پرونده هستند.

وی دربخش دیگری ازسخنان خود درخصوص ساخت و ساز های غیرمجاز نیز گفت:حال حاضر ۶هزارو ۳۶ فقره ساخت و ساز غیرمجاز به مساحت ۹ هزار هکتار شامل دیوارکشی و استخر ، بیش از ۶هزار و ۱۰۰ متر اراضی حریم رودخانه آزاد سازی و بیش از ۹۵۰ حلقه چاه غیرمجاز پلمب شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا