کلامی از جنس راستی‌آزمایی تخصص، کارآمدی و مسوولیت پذیری از مردم برای مردم با دکتر پزشکیان؛ نجفیان گزینه‌ای از جنس تخصص

این روزها که خبرهای مختلفی از فعالیت انتخاب وزرا به گوش می‌رسد تأکید بر تخصص و تجربه برای تصدی وزارت نیرو شنیده می‌شود. دکتر داود نجفیان با اندوخته‌ای در حدود ۱۵ سال مدیریت در سطح کلان حوزه آب به عنوان مدیر عامل در استان‌های اردبیل و البرز، تجربه اقدامات اجرایی و بین‌المللی در حفظ و احیاء آب‌های  مرزی در حین جوانی از مناسب‌ترین گزینه‌های مطرح‌ شده برای تصدی وزارت نیرو است.
رییس جمهور محترم مردمی، دلسوز ، متخصص و صدای بی صدایان…
خواهان آنم که در قامت مسئولی متخصص و اندیشمندی ریسک پذیر از سرزمین سبز، قلم‌فرسایی کرده و ادای دین کنم تا شاید در این وادی حیرت انگیز  تصدی گرایی، والاترین گزینه را معرف حضور کنم تا مبادا در گذر زمان خللی بر وجدان بیدارمان وارد آید و چه حیف از عدم حضور فلانی های متخصص و کارآمد، بر مغزمان رکب زند…
داود نجفیان در حال حاضر قریب به ۷ سال است، تحت عنوان مدیر عامل شرکت آب منطقه ای البرز، خدمتگزار مردم شریف استانی است که با وجود نزدیکی به مرکز کشور، نه تنها امکانات بیشتری در مقایسه با استانهای دور از مرکز ندارد بلکه در خیلی از موارد، کمبودها و محرومیتهایش، بیشتر نیز است. استانی که اتفاقاً از جهت نزدیکی به پایتخت، چوب دوسر سوخت را بر سرش فرود می آورند و بیشتر متحمل تاثیرات منفی است تا تاثیرات مثبت. به جرات می توان گفت که عدم دسترسی مطمئن و پایدارِ جمعیت استان به آب مطمئن و کافی، در راس دیگر مشکلات و چالشهای مردم این استان بوده است.
داود نجفیان به اعتراف بسیاری از مسئولین، معتمدین و بزرگان استان البرز، توانست در مدت هفت سال خدمتگزاری در حوزه ی آب استان، با اتکا به تخصص، دانش، خلاقیت و تجربیات کافی در دوره های مدیریتی قبلی خود که به مدت ۱۵ سال و بعنوان مدیر یکی از بزرگترین و مدرنترین شبکه های آبیاری کشور یعنی شبکه ی آبیاری دشت مغان و همچنین مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل، زیربنای مستحکم حل مشکلات آب استان البرز را پی ریزی و اجرا کند.
اخذ تخصیص و افزایش حقابه استان به دو برابر حقابه قبلی، تهیه طرح شبکه یکپارچه آبرسانی استان البرز و مهمتر از همه اخذ ردیف اعتباری پایدار در بودجه کشور برای احداث این شبکه سراسری و خاصه آغاز و اتمام عملیات اجرایی طرح در غرب استان (آبرسانی به شهرهای محروم و کم برخوردار شهرهای هشتگرد جدید، هشتگرد، نظرآباد و اشتهارد و روستاهای تابعه) و آغاز و رو به اتمام بودن طرح خط انتقال آب در شرق استان البرز (شهرهای گرمدره و فردیس)، با وجود محدودیت‌های اعتباری و حتی ضوابط، شاهد عینی و واقعی بر دلسوزی، تعهد به تخصص، مردم دوستی و شجاعت و ریسک پذیری این خدمتگزار در حوزه  آب استان البرز را می توان در کارنامه او دید.
آنچه مدنظر اینجانب آمد عینیت بخشیدن به  خصیصه هایی است که بنظر نگارنده کمبود و یا نبود آن در خیلی از مدیران رده بالا، مردم را در خصوص حل مشکلات کلانشان ناامید کرده است. لذا ضمن ارج نهادن و قدر دانستن شیوه مبتکرانه “دلسوز و منتخب محترم جمهور عزیز ایران” برای انتخاب افراد اصلح، توانمند و عادل،  و صحه گذاشتن بر این اندیشه زیبا و البته تخصصی، موجب شده، با بهره مندی، اخذ و رجوع کارگروه‌های بررسی کننده، سامانه و بانک اطلاعاتی جامع، روزآمد و بالطبع بی طرف در کشور که مشتمل بر لیست اسامی کلیه متخصصین و کارشناسان  فعال کشور در دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، مدارس، نهادهای مردمی، شرکتهای پیمانکار و مشاور، دستگاههای اجرایی و امنیتی دولتی، کانون‌ها و انجمن‌ها، نمایندگان مجلس، حوزه های تجارت، کشاورزی، خدمات و … داوود نجفیان می تواند گزینه مناسبی جهت مسئولیت پذیری در قامت وزارت، جامعه پیش رو در حوزه تخصصی باشند . چرا که مبرهن و روشن است که جامه  شفافیت بر تن جمله معروف “من آمده ام تا صدای شما بی صدایان باشم “،  پوشانده شدهاست.
این درست غافل نماندن کارگروه‌ها و شوراهای بررسی کننده از وجود و توانایی متخصصین و کارشناسان بی صدا و کم نما اما به مراتب اثرگذار، آگاه به مسائل و مشکلات کلان کشور و خاصه راه‌های برون رفت از آنها، می توانست تحقق عملی و عادلانه بیابد.
نگارنده بر این نظر است که در صورت وجود چنین کاربستی، متخصصین بی صدا و کم نمای زیادی در کشور، همچون داود نجفیان می توانست مورد توجه و ارزیابی کارگروه‌ها و شوراهای بررسی کننده به عنوان خدمتگزار در کسوت وزیر در وزارتخانه های متعدد کشور از جمله نیرو، قرار گرفته و عامل ابتکار عمل و نوآوری های موثر (بطور نمونه در رفع معضل آب و انرژی) در کشور باشد..

بی گمان در این حالت، مردمی که با امید بستن به آمال، گفتمان و صداقت جناب آقای پزشکیان، در پای صندوق‌های رای به شور و شوق آمده بودند، با مشاهده تحقق تغییر بنیادین، موثر و غیر تکراری در انتخاب مدیران و مسئولین رده بالای کشوری، می توانستند به تحقق توسعه، رشد و پیشرفت عینی و واقعی در کشور امید ببندند.
بی‌شک در شرایط کمبود چنین مکانیسم علمی و بی طرفی است که امروز منتخب محترم جمهور، گله مندانه اظهار کرده اند: “به همه می گوییم در تشکیل کابینه کمک کنند اما آدمهای خودشان را معرفی می کنند”.
لذا در این فرجام کلام، جان کلام  منتخب جمهور مردمی بر این اساس است که نیک فرجامی انسان های وارسته چون داوود نجفیان  و امثال ایشان می توانند در مسیر مسئولیتی و ولی نعمتی مردم  خدمات شایانی در حوزه تخصصی خویش به چرخه رشد و توسعه کشور به منصه ظهور گذارند.

به قلم :مهدی رحیمی_ فعال سیاسی اجتماعی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا