کاریکاتور | چرا سناتور «روبیو» در همه موضوعات ضد چین است؟

همانند «باب منندز» سناتور معروف ضدایرانی آمریکا که اخیرا به اتهام اخذ رشوه مجرم شناخته شد، در کنگره آمریکا نیز گروهی سناتورها و نمایندگانی ضدچینی هم وجود دارند که برجسته‌ترین آنها، «مارکو روبیو» است.

از حمایت از ممنوعیت شرکت‌های چینی با فناوری پیشرفته گرفته تا ترویج «قانون حقوق بشر و دموکراسی هنگ‌کنگ»، از مخالفت با سرمایه‌گذاری شرکت‌های آمریکایی در چین تا درخواست غرامت از چین، از دروغ سازی درباره ویروس کرونا تا ادعای «تهدید چین علیه امنیت ملی آمریکا» همین سناتور روبیو است که یک سری طرح‌های قانونی ضد چینی را مطرح کرده است. روزنامه «واشنگتن پست» بر همین اساس او را «پر سر و صداترین منتقد چین» معرفی کرده است.

سئوال این است که چرا روبیو تا این اندازه ضدچینی است.

والدین روبیو کوبایی‌هایی هستند که به ایالات متحده مهاجرت کرده‌اند. هنگامی که روبیو فعالیت‌های سیاسی را آغاز کرد، او اغلب ادعا می‌کرد که والدینش کوبا را به دلیل آزار و اذیت سیاسی ترک کرده‌اند. اما حقیقتباید گفت اینها ادعاهای بی اساسی بیش نیست چون والدینش در زمان‌های قدیم اقامت دائمی را در آمریکا دریافت کرده بودند.

این روایت کذب متکی بر برنامه ریزی دقیق سیاسی روبیو است. با توجه به نظام‌های سیاسی مشابه کوبا و چین، جعل و فروش هویت خود به عنوان نسل دوم مهاجران کوبایی و ادعای دروغین «آزار و شکنجه سیاسیِ» والدینش به عنوان دلیل مهاجرت آنها به آمریکا، می‌تواند رفتارهای ضد چینی روبیو را قانع‌کننده‌تر جلوه دهد. در واقع، او فقط از هویت ضد چینی خود برای تجسم چهره قهرمانی خود و جذب حمایت‌ها از خود استفاده می‌کند.

این در حالیست که روبیو به عنوان سناتور و سیاستمدار نمی‌تواند از نفوذ کمک‌های مالی سیاسی آمریکا و لابی‌های سیاسی فرار کند. این امر به ویژه در اقدامات او در خصوص موضوع تایوان مشهود است.

اگرچه ایالات متحده قوانین و مقرراتی درباره ارائه کمک‌های مالی سیاسی و سیستم های لابی برای مشروع ساختن این اقدامات سیاسی دارد، اما نمی‌تواند مانع فساد سیاسی و دسترسی سیاستمداران آمریکا به رشوه از این مجراهای «قانونی» شود. می‌توان گفت کمک‌های مالی سیاسی و لابی سیاسی منجر به فساد سیستماتیک آمریکا شده است.

به سناتور روبیو بر می‌گردیم. نزدیکی روبیو با مقامات حزب دموکراتیک پیشرو منطقه تایوان که اکنون بر این منطقه چین حاکمیت دارند، با «مربی» اش، سناتور «باب دول» که روبیو را به عرصه سیاسی وارد کرد، مرتبط است. سناتور دول روابط نزدیکی با مقامات حزب حاکم منطقه تایوان دارد و پس از بازنشستگی، صاحب یک شرکت لابیگری بود که توسط مقامات جدایی‌طلب تایوان برای فعالیت به نفع تایوان به کار گرفته شده بود. مقامات تایوان مقادیر زیادی کمک‌های مالی سیاسی و هزینه لابی سیاسی را از طریق همین سناتور به بسیاری از سیاستمداران آمریکایی، از جمله روبیو، ارسال کرده‌اند. رسانه‌های ایالات متحده فاش کرده‌اند که مقامات حزب دموکرات پیشرو تایوان حداقل ۱۴۰ هزار دلار برای سناتور دول در سال ۲۰۱۶ هزینه کرده‌اند تا مکالمه تلفنی بین «تسای اینگ‌ون»، رهبر وقت منطقه تایوان و «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق ایالات متحده برقرار شود.

هنگامی که سناتور روبیو طرحی قانونی را در کنگره مطرح می‌کند، درباره «ایسم» ها صحبت می‌کند اما پشت آن، معامله و سودجویی است. همین سناتور است که یک سری طرح‌های قانونی ضد چینی در همه موضوعاتی مرتبط با چین از جمله ممنوعیت شرکت‌های چینی با فناوری پیشرفته، ترویج «قانون حقوق بشر و دموکراسی هنگ‌کنگ»، مخالفت با سرمایه‌گذاری شرکت‌های آمریکایی در چین، درخواست غرامت از چین، منشاء ویروس کرونا و تهدید چین علیه امنیت ملی آمریکا را مطرح کرده است.

بنابراین، نیازی به تردید در پوچ بودن و نادرستی لایحه‌های او درباره چین نیست، زیرا ضدیت با چین، فقط یکی از دستاویزهای سیاسی او برای جستجوی منافع سیاسی خود است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا