کاریکاتور | نتیجه مثبت «ابتکار امنیت جهانی» چین در خاورمیانه

پکن اکنون مکانی مبارک برای صلح در خاورمیانه است. ۱۴ جناح فلسطینی ۲۳ ژوئیه (۲ مرداد) برای اولین بار در پکن گرد هم آمدند تا گفتگوهای آشتی را برگزار و بیانیه‌ای را امضا کنند و گامی کلیدی در جهت دستیابی به آشتی داخلی و ایجاد یک دولت موقت وحدت ملی بردارند. این یک رویه موفق جدید از «ابتکار امنیت جهانی» در خاورمیانه است که نشان می‌دهد مفهوم امنیتی جدید مشترک، جامع، همکاری‌محور و پایدار که توسط چین مطرح شده، به طور فزاینده‌ای توسط جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته شده و به آن پاسخ داده شده است.

چین آشتی تاریخی بین جناح‌های فلسطینی را ترویج کرده امری که بسیار مورد استقبال جامعه بین‌المللی از جمله گروه‌های مختلف فلسطینی، سازمان ملل و اتحادیه اروپا قرار گرفته است. در مراسم امضای بیانیه پکن، «محمود ارول»، معاون رئیس فتح که در این نشست شرکت کرده بود، اظهار داشت: «چین یک نور است، تلاش‌های چین در صحنه بین‌المللی کمیاب است.» اما ایالات متحده نگرش منفی داشت و سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده مدعی شد که  حماس یک «سازمان تروریستی» است و نباید در مدیریت غزه مشارکت کند. اما آیا می‌توان با دور زدن حماس به آتش بس بین فلسطین و اسرائیل و حتی صلح در کل خاورمیانه دست یافت؟

همچنین در ماه مارس سال گذشته در پکن، ایران و عربستان سعودی، دو «دشمن قدیمی» در خاورمیانه، به یک آشتی تاریخی رسیدند. گرچه روند این آشتی که مدتی بسیار قوی بود، بر اثر درگیری ناگهان بین حماس و اسرائیل متوقف شده، اما تاثیرات آن بازهم گسترده و عمیق محسوب می‌شود. رسانه‌های اسپانیایی در این باره نوشتند: میانجیگری چین بدون شک یک سیلی به چهره دیپلماسی اعمال فشار ایالات متحده محسوب می‌شود. ایالات متحده همیشه از موشک و تحریم استفاده کرده تا راه را برای سفرا و فرستادگان صلح خود در خاورمیانه هموار کند.

طی یک سال گذشته، مبادلات و همکاری‌های ایران و عربستان سعودی در زمینه‌های مختلف از جمله دیپلماسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی وارد «خط سریع» شده است. «مسعود پزشکیان» رئیس جمهور منتخب ایران اخیراً در مقاله‌ای به این امر اشاره کرد و نوشت که در سال ۲۰۲۳، دولت چین نقش مهمی در تسهیل عادی‌سازی روابط ما با عربستان سعودی ایفا کرد و از این طریق دیدگاه سازنده و رویکرد آینده‌نگرانه خود را در امور بین‌المللی به نمایش گذاشت.

از زمانی که «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین «ابتکار امنیت جهانی» را در آوریل ۲۰۲۲ پیشنهاد کرد، مفاهیم آن به طور مداوم توسعه یافته است و نتایج عملی خود را در حل و فصل مناقشات امنیتی بین‌المللی نشان داده است. چین همواره به همراه کشورهای دیگر با اقدامات عینی تعهدات خود را عملی می‌کند و مظهر سبک دیپلماسی با ویژگی‌های چینی است که می‌گوید «حرف باید عمل تبدیل شود و عملکرد باید نتیجه بخش باشد».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا