کاریکاتور| جوسازی آمریکا در مورد «تله بدهی» به خاطر نداشتن اعتماد به نفس برای رقابت با چین

اجلاس سران مجمع همکاری چین-آفریقا ۲۰۲۴ چندی پیش در پکن با موفقیت برگزار‌ شد. در مواجهه با اتحاد بزرگ خانواده دوستی چین و آفریقا، ایالات متحده و سایر کشورهای غربی «ذهنیت انگور ترش» (نمی‌توانند انگوررا بخورند و می‌گویند انگور ترش است) نشان داده، بار دیگر به جوسازی «تله بدهی» پرداخته و قصد دارند مسئولیت بحران بدهی برخی کشورهای آفریقایی را به گردن چین بیاندازند.

اما آیا سرمایه گذاری چین واقعا بحران بدهی آفریقا را تشدید کرده است؟ مغالطه محض! سرمایه گذاری چین در آفریقا عمدتاً در برخی صنایع استراتژیک مرتبط با اقتصاد ملی و معیشت مردم مانند جاده‌ها، راه آهن، بنادر، کتاب‌فروشی‌ها، آب لوله کشی و غیره اجرا می‌شود. این سرمایه‌گذاری‌ها تامین مالی جان‌بخش بوده و قابلیت‌های توسعه درون‌زای آفریقا را تا حد زیادی بهبود بخشیده‌ است.

گزارش توسعه همکاری چین و آفریقا در خصوص «ابتکار کمربند و جاده» که چندی پیش منتشر شد،  نشان می‌دهد که طی ۱۱ سال گذشته، شرکت‌های چینی در ساخت و نوسازی بیش از ۱۰ هزار کیلومتر راه آهن، نزدیک به ۱۰۰ هزار کیلومتر بزرگراه و تقریباً هزار پل و نزدیک به ۱۰۰ بندر، ۶۶ هزار کیلومتر خطوط انتقال نیرو و ۱۵۰ هزار کیلومتر شبکه ارتباطی حضور داشته‌اند. چین در راستای کاهش فقر و رفاه مردم، تا پایان ماه ژوئن به ۵۳ کشور آفریقایی کمک مالی کرده و تعدادی پروژه معیشتی مانند غذا، تامین آب، مراقبت از مادر و کودک و آموزش اجرا کرده به  گونه‌ای که بیش از ۱۰ میلیون آفریقایی از این پروژه‌ها بهره منده شده‌اند.

بیشتر شرکت‌های برجسته چینی به خارج از کشور راه یافته‌اند. ظرفیت تولید باکیفیت چین نقش بسزایی در ارتقای رشد اقتصادی، افزایش فرصت‌های شغلی، بهبود استانداردهای صنعتی و پرورش استعدادهای بومی داشته و مورد استقبال کشورهای جهان از جمله کشورهای آفریقایی قرار گرفته است. ایالات متحده و سایر کشورهای غربی بارها علیه سرمایه گذاری‌های چین در خارج از چین سیاه‌نمایی کرده‌اند؛ این نشان می‌دهد آنها اعتماد به نفس برای رقابت با چین در زمینه‌هایی مانند زیرساخت‌ها و انرژی‌های نو را از دست داده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا