قدیمی ‌ترین سکونتگاه بشر در ایران

قدیمی ‌ترین سکونتگاه بشر در ایران در پی نتایج مقدماتی کاوش محققان دانشگاه تربیت مدرس وموزه انسان‌شناسی فرانسه کشف شد.

نتایج مقدماتی کاوش محققان دانشگاه تربیت مدرس وموزه انسان‌شناسی فرانسه نشان می‌دهدکه غار قلعه‌کرد با سن ۴۵۵ هزار سال، قدیمی‌ترین سکونتگاه بشر در ایران است.

این در حالی است که احتمال انسانی که در آن سکونت داشته مربوط به انسان هایدلبرک است.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: در منطقه آوج استان قزوین غاری به نام غار “قلعه کرد” است.

دکتر حامد وحدتی نسب اضافه کرد: در گذشته غارنوردان در این غار کار می‌کردند زیرا این غار دارای دو سالن شماره یک وشماره دو است.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس بیان کرد: غارنوردان برای رسیدن به غار شماره دو، باید با تجهیزات سنگ نوردی از پرتگاهی عبور کنند.

وی اضافه کرد: در این غار در۴۰تا۵۰سال گذشته به طور مداوم توسط افراد سودجو برای کشف گنج و عتیقه، حفره‌های عمیق و زیادی حفر کردند.

وحدتی نسب افزود: در بازدید سال ۱۳۹۶از این غار، در دیواره‌های حفاری غیر مجاز در اعماق زمین، ابزار سنگی و استخوان‌های جانوری را مشاهده کردیم.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس تاکید کرد: متوجه شدیم که لایه‌های پایین‌تر آن حاوی لایه‌هایی از بقایای استقرار انسان‌ها است.

وی یادآور شد: از سوی دیگر بر اساس تکنولوژی ساخت ابزارهای سنگی، متوجه شده بودیم که این مکان دارای قدمتی بیش از۴۰ تا۵۰هزار سال باشد.

وحدتی نسب خاطرنشان کرد:این مطالعات به سرپرستی مشترک من حامد وحدتی نسب از دانشگاه تربیت مدرس و “ژیل بریون”از موزه انسان‌شناسی پاریس اجرایی شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس افزود: بعد از تخمین‌های اولیه و مطالعات و امکان‌سنجی اولیه،در سال ۱۳۹۷ اولین فصل از مطالعات را آغاز کردیم.

وی اضافه کرد: هدف اصلی در این فصل این بود که گودال‌های ایجاد شده از سوی قاچاق‌چیان را در قدیمی ‌ترین سکونتگاه بشر ساماندهی کنیم.

وحدتی نسب افزود: در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ دو فصل کاوش را اجرایی کردیم و طی آن بیشتر بر گودال‌های کاوش‌های غیر مجاز متمرکز شدیم.

وی یادآوری کرد:در سال ۹۸ یک دندان انسانی به دست آمد که مطالعات ما نشان می‌داد این دندان مربوط به یک کودک انسان “نئاندرتال” است.

این محقق حوزه باستان شناسی افزود: نمونه‌برداری‌ها از لایه‌هایی که در سال ۹۸ از این غار شد برای سن سنجی به فرانسه ارسال شد.

وحدتی نسب عنوان کرد: نتایج سن سنجی ارسال شده برای ما نشان داد که فعلا با سنی حدود ۴۵۵ هزار سال مواجه هستیم.

وی اعلام کرد: غار قلعه‌کرد قدیمی‌ترین محوطه باستانی ایران وقدیمی‌ترین استقرارگاه انسان است که تاکنون شناسایی شده است وانسان نئاندرتال در آن زندگی کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا