رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران عنوان کرد: ۱۴ مخاطره اولویت دار شهر تهران

نشست خبری به سوی شهر ایمن و آماده با موضوع ارتقای ایمنی کالبدی صبح امروز در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با حضور علی نصیری ریاست سازمان برگزار شد.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در این نشست به ۱۴ مخاطره اولویت دار شهر تهران اشاره کرد و گفت: زلزله سیل آلودگی هوا طوفان و گرد و غبار خشکسالی قطع آب زمین لغزش، فرونشست زمین حریق حوادث ترافیکی حوادث مواد خطرناک بیماری فراگیر انسانی تهدیدات سایبری تجمعات انبوه اختلال یا قطع برق از آن جمله است،

علی نصیری با اشاره به نقشه گسلهای شهر تهران خاطر نشان کرد مناطق شمالی و جنوبی شهر گسل دارند اما در مناطق جنوبی به علت فرسودگی خطر محسوس تر است.

وی اضافه کرد: پوسته زمین بر اثر ضربات به عمق زمین راه پیدا کرده است، پس نزدیک به گسل یا نباید ساخت و ساز داشت یا موارد باید رعایت شود اما بافت فرسوده جنوبی و پهنه جنوبی شهر حتی در برابر ریشتر پایین تر هم آسیب پذیر هستند ، ما باید در برابر این مساله آماده باشیم.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه عقل سلیم بر پیشگیری تاکید دارد افزود: سیاستهای کلی نظام در سال ۸۴ که توسط رهبری ابلاغ شد و سند بین المللی که ۲۰۱۵ تا ۲۰۳۰ تدوین شد توافق کرد دنیا به سمت کاهش خطر برود و انرژی اصلی بر پیشگیری باشد، پس باید تلاش کنیم زلزله که آمد کمترین مخاطرات را داشته باشد این راه طولانی است و باید با شتاب حرکت کنیم و توانستیم فصلی را در توانستن رقم بزنیم.

وی به دیگر حادثه ها در تهران اشاره کرد و گفت تعران ۸۶۶ متر اختلاف ارتفاع دارد که نوعی شیب محسوب می شود، شهرک قائم در مینی سینی بام تهران است اختلاف آن با شهرری ۸۶۶ متر است،  سالهاست کف رودخانه ها سیمان می شود اما در دنیا راه حلهای مبتبی بر طبیعت داریم، اما خروج از حالت طبیعی محیط، کار درست نیست، باید طرح نو در اندازیم هرروز جلسات خوبی با مدیرکل بودجه شهرداری برای ایمنی شهر تهران داریم، ما هفت رود دره داریم که بالقوه پتانسیل سیل دارد، مثل رودخانه کن، پس باید به حریم رودخانه ها احترام گذاریم.

اقدامات خوبی در سازمان اغاز شد، کار دانش پایه با بیست نخبه صنعتی شریف با قرارداد سه ساله تا یک ماه دیگر قابل ارائه است، برخی از نهبگان در حال خروج از کشور بودند اما با این پروژه در کشور ماندند.

نصیری گفت: ارزیابی ریسک به عنوان مبنای مدیریت بحران کلانشهر تهران در دستور کار است، ما تلاش کردیم با بیست کمیته تخصصی اندیشه ورز تعامل داشته باشیم به طور مثال تنها کمیته اندیشه ورز زلزله هجده جلسه برگزار کرده است که با بدنه دانشگاهی مرتبط است.

وی افزود: هر کار علمی صورت میگیرد از مسیر هیاتهای علمی اندیشه ورز است.

وی افزود: تدوین و ابلاغ برنامه ایمنی کالبدی شهر تهران در قالب ۱۵۸ اقدام و ۲۵ خط تلاش صورت گرفت، از جمله ابنیه فنی و بزرگراهی، شریانهای حیاتی، بافت فرسوده و ناپایدار، پل ها، گودهای رها شده و ساختمانهای نا ایمن.

وی به قرارگاه و ایمنی کالبدی کلانشهر تهران اشاره و ادامه داد: ۱۶۰۰۰ ساختمان نیازمند ارزیابی هستند، ۵۵۷۳ ساختمان بازدید شده و ۳۰۷۱ ساختمان ارزیابی شده است، اما شروع روند ارتقای ایمنی ۷ بیمارستان رسول اکرم فیاض بخش شهدای یافت اباد بوعلی لولاگر فجر و فیروز آبادی انجام شده است.

وی به ارزیابی ایمنی یکپارچه ۳۰۷۱ ساختمان مهم و بلند مرتبه شهر تهران  اشاره کرد و بیان داشت:  هر نهاد و سازمانی که مرتبط به ایمنی ساختمان بود را گرد هم آوردیم، چرا که تا پیش از آن شناسایی صورت نگرفته بود، در حال حاضر نمایندگانی از تیمهای متخصص مشترکا با چک لیست ۱۷ صفحه ای که طبق متد علمی است پر می شود و پس از آن اساتید به تحلیل داده ها می پردازند.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران اضافه کرد: قوه قضاییه انصافه در دوره اخیر پای کار بوده تعداد قابل توجهی از اقدامات به سرانجام نمیرسید مگر با پای کار بودن دستگاه قضا؛  ما حتی با داخل دفتر مالک محتمع جهانی فردوسی رفتیم مقاومت سازی و حکم ماده صد هم داشت اما آنها نگاه دیگری داشتند ساختمان کنار را برای مقاومت سازی میخواستند اما دادستانی مقاومت را از داخل مجتمع جهانی درخپاست کرد و امروز با پیمانکار اجرایی انجام شده و مشاور انتخاب شده و قرارداد در حال انعقاد است تا بزودی عملیات آغاز می شود.

نصیری ادامه داد: ما ۷ بیمارستان داریم که ایمن سازی را آغاز کرده اند،  (رسول اکرم فیاض بخش شهدای یافت اباد بوعلی لولاگر فجر و فیروز آبادی)، ما استثنایی برای ساختمانهای دولتی و غیر دولتی نداریم،  برخی ساختمانها که از ورود همکاران ما ممانعت میکنند ما به دادستانی اعلام میکنیم.

وی درباره گودهای پرخطر ابراز داشت: سازمان بحران ورودی به گود پرخطر رها شده نداشته اما ما مفتخریم بگوییم از مجموع ۲۵۲ گود رها شده در سطح شهر تهران پنجاه گود از آنها عمق بالای پانزده متر و ۲۲ گود عمق بالای بیست متر داشته و ۱۲۱ گود به مدت زمان بیش از سی ماه عدم فعالیت داشته و رها شده اند.

وی به گودهای پرواز، برج میلاد، فرهنگ، تعاون، بازار کفاشان اشاره کرد و افزود: ایمن سازی گودهای نامبرده انجام شده است.   تا سال ۱۴۰۲ از مجموع ۲۵۲ گود رها شده در سطح شهر تهران ۵۵ گود رفع خطر شده است.

نصیری با بیان اینکه سال ۱۴۰۲ یازده پل مقاوم سازی شد گفت: در حال حاضر هشت پل در حال مقاوم سازی است و کارگاه فعال دارد، در پلهای همت ولیعصر ، همت افریقا ، همت بابایی، بابایی پروین به سازی انجام شده است، ما البته ۶۶ پل را در اولویت مقاوم سازی قرار دادیم چون شریانهای اصلی شهر بودند.

وی در بخش دیگر با تاکید بر اینکه تلاش داریم ساخت و ساز در حریم بررسی شود گفت: ۳۹ مورد حریم رفع خطر شده است، حریم گسل، حریم و بستر رودخانه، حریم ریلی، حریم شبکه برق قوی و حریم قنوات از آن جمله است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا