ریاست ایران و کوبا در برگزاری رویداد جانبی BWC با رویکرد تعهد به ابتکارات صلح آمیز و به اشتراک گذاری دانش

در یک رویداد جانبی محور در ژنو نمایندگان ایران از موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و انستیتو پاستور و نمایندگان کشور کوبا در چهارمین نشست کارگروه تقویت کنوانسیون تسلیحات بیولوژیکی (BWC) به اثرات مخرب تحریم های ایالات متحده بر پیشرفت علوم زیستی پرداختند.

به گزارش مسیحااقتداریان خبرنگار خبر مهم، این جلسه که به ریاست نمایندگانی از کشور ایران از موسسه تحیقات واکسن و سرم سازی رازی و انستیتو پاستور و نمایندگانی از کشور کوبا در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو برگزار شد، روی این موضوع متمرکز شد که چگونه اقدامات غیر قانونی و یکجانبه مانع دسترسی کشورها به فناوری های زیستی ضروری و همکاری علمی می شود.

رایناک قادری به نمایندگی از موسسه رازی میراث قابل توجه موسسه رازی در تولید بیش از ۸۰ محصول بیولوژیکی از جمله واکسن و کیتهای تشخیصی برای دام طیور و سلامت انسان را در قالب فیلم به نمایش گذاشت و دستاوردهای این موسسه در ریشه کنی بیماریهایی مانند طاعون فلج اطفال سرخک و سرخجه و نقش محوری آن در برگزاری کارگاه های آموزشی بین المللی برای ساخت واکسن با هدف کشورهای اسلامی را برشمرد.

قادری با معرفی موسسان رازی از جمله دکتر دلپی پروفسور رفیعی و دکتر مرتضی کاوه یادآور شد: موسسه رازی در سال ۱۳۰۳ (۱۹۲۵) در واکنش به اپیدمی جهانی طاعون تاسیس شد و جایگاه این موسسه در سازمان جهانی بهداشت حیوانات به سرپرستی پروفسور رفیعی از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۴۹ ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۰) به روشنی موید اهمیت و اعتبار این موسسه ایرانی است.

وی بر همکاری موسسه رازی با سازمانهای بین المللی FAO WOAH WHO و OIC تاکید و در مورد ابتکارات حمایت از تولید واکسن و کنترل کیفیت واکسن در کشورهای آفریقایی ،مالی سنگال و موریتانی بحث کرد.

مسئول روابط بین الملل موسسه رازی همچنین گفت: موسسه رازی میزبان پروژه های بین المللی مانند پروژه خودکفایی تولید واکسن تحت حمایت سازمان همکاری اسلامی بوده و چندین کارگاه آموزشی با تمرکز بر تکنیک های تولید و کنترل کیفیت محصولات و واکسنهای بیولوژیکی در موسسه رازی برگزار شده است.

قادری خواستار کمک سازمانهای تخصصی برای مقابله با چالشهای ناشی از تحریم در حوزه مواد اولیه و فناوری های جدید واکسن شد و بر تعهد موسه رازی برای به اشتراک گذاشتن تخصص با کشورهای متقاضی با هدف افزایش تبادلات علمی و تبادل مواد اولیه تجهیزات و اطلاعات بیولوژیکی تاکید کرد.

کیهان آزادمنش از انستیتو پاستور ایران نیز در سخنانی میراث ۱۰۴ ساله پاستور در مبارزه با بیماری هایی مانند آبله و کووید ۱۹- را ارائه و بر اهمیت مشارکتهای بین المللی به ویژه با کوبا در زمینه واکسنهای هپاتیت B و کووید – ۱۹ تاکید کرد.

بر اساس این گزارش نمایندگان انستیتو رازی و پاستور ایران با تاکید بر دستاوردهای ایران در علوم زیستی همکاری های موفق خود را با کشورهایی مانند سنگال موریتانی مالی ازبکستان و کوبا به اشتراک گذاشتند و نمونه هایی از تلاش های مشترک در تولید واکسن و برنامه های آموزشی را با هدف افزایش دانش بیولوژیکی در این رویدا ارائه دادند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا