تبدیل تحریم‌های ایالات متحده به «بومرنگ»؛ «مارپیچ مرگ» در انتظار شرکت‌های آمریکایی

تحریم‌ها همیشه ابزاری بوده که توسط ایالات متحده برای سرکوب سایر کشورها مورد استفاده قرار گرفته، اما افکار عمومی همواره از این رویکرد تنفر داشته‌اند و در همین راستا اخیرا وکلای سراسر جهان به منتقدان تحریم‌های آمریکا پیوسته‌اند.

به گزارش «بلومبرگ»، چندی پیش صدها وکیل از سراسر جهان طی نامه‌ای خطاب به «جو بایدن»، رئیس‌جمهور ایالات از وابستگی ایالات متحده به تحریم‌ها برای مجازات و اعمال فشار علیه مخالفان خود، انتقاد کردند و نوشتند که گرچه تحریم، جنگ نیست، اما تأثیر جمعی آن بر غیرنظامیان ممکن است به همان اندازه آسیب عمومی، تنبیهی و کشنده ایجاد کند.

سیاستمداران آمریکایی اغلب ادعا می‌کنند که تحریم‌ها فقط علیه دولتها و نهادهای برخی کشورهاست و افراد بیگناه را هدف قرار نمی‌دهد. اما این ادعا با واقعیت‌ها منطبق نیست. وکلای مذکور در نامه‌ای به بایدن گفتند که دولت آمریکا اغلب به عمد از تحریم‌ها برای مجازات افراد بیگناه در برخی کشورها استفاده می‌کند به این امید که این افراد به دلیل استیصال اقتصادی قیام کنند و دولت‌های خود را سرنگون کنند. به عنوان مثال، «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه سابق آمریکا گفته بود: «شرایط بد زندگی در ایران ممکن است باعث قیام مردمی شود.»

ایالات متحده بیش از ۴۰ سال است که تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کرده که تأثیر جدی بر معیشت ایرانیان داشته است، با این حال، نتیجه‌ای که سیاستمداران آمریکایی امیدوار به دیدن آن هستند، هرگز محقق نشده است. سیاستمداران آمریکایی اغلب در هنگام اعمال تحریم‌ها به «معافیت‌های بشردوستانه» اشاره می‌کنند و می‌گویند که اقدامات دولت «به دقت برای جلوگیری از آسیب رساندن به غیرنظامیان» برنامه ریزی شده است. اما این در باطن یک برگ برنده برای اعمال فشار بیشتر بر اهداف تحریمی است.

وکلا همچنین در نامه خود به بایدن این ادعا را زیر سئوال برده و تاکید کردند که تحریم‌ها امدادرسانی به غیرنظامیان را دشوارتر کرده وموجب بی‌ثباتی و فقر در ونزوئلا، کوبا و سایر کشورها شده است.

آسیب رساندن به مردم بیگناه تنها عارضه سوء استفاده آمریکا از تحریم‌ها نیست. «کریستوفر ساباتینی» محقق بریتانیایی با انتشار مقاله‌ای در مجله «فارین پالیسی» خاطرنشان کرد که تحریم‌های ایالات متحده بسیاری از جوامع اقتصادی را مجبور به ترک نظام دلاری کرده است، این اقتصادها دیگر نمی‌نشینند و دست روی دست نمی‌گذارند، بلکه به دنبال طرحی جایگزین هستند که تحت کنترل ایالات متحده نباشد. آمریکا به تدریج کنترل اقتصاد جهانی را از دست می‌دهد.

علاوه بر این، بسیاری از شرکت‌های فناوری ایالات متحده گلایه دارند که تحریم‌های فناوری علیه چین به سودآوری آن‌ها آسیب وارد کرده است. سناتور «الکس پادیلا» و «زویی لوفگرن» عضو مجلس نمایندگان از کالیفرنیا اخیراً نامه‌ای مشترک به دفتر رئیس جمهور ایالات متحده ارسال کرده و اظهار داشتند که تشدید بیشتر کنترل‌های صادراتی علیه چین، شرکت‌های با سابقه آمریکایی را در یک «مارپیچ مرگ» قرار می‌دهد، زیرا متحدان ایالات متحده، به همان شدت آمریکا محدودیت‌های صادراتی را برای شرکت‌های خود اعمال نکرده‌اند.

نویسنده: لوئو لایی آن تحلیلگر سیاسی و روزنامه نگار چین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا