برای نخستین بار در کشور؛ ورود موسسه رازی به ساخت واکسن های نسل سوم با تولید نخستین بذر نوترکیب واکسینال

برای نخستین بار در کشور، بذر نوترکیب واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان (H5) به روش مهندسی ژنتیک معکوس توسط محققان موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی ساخته و در همایش یک روزه آنفلوانزای پرندگان رونمایی شد.

به گزارش مسیحااقتداریان خبرنگار خبر مهم، بذر نوترکیب واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اچ ۵ که توسط محققان موسسه رازی برای نخستین بار در کشور ساخته شده است، در مراسمی با حضور مسئولان و چهره های علمی، پیش از ظهر امروز در همایش یک روزه آنفلوانزای پرندگان در موسسه رازی رونمایی شد.

محمد عبدالشاه، مدیر تحقیقات بیماری های طیور، زنبور عسل، کرم ابریشم و حیات وحش موسسه رازی در حاشیه این همایش گفت: این محصول، اولین بذر واکسینال نسل سوم است که در موسسه رازی ساخته شده و در ساخت آن از ویروس های بومی در گردش استفاده شده است.

وی، ساخت این بذر را دستاوردی بزرگ برای کشور خواند و افزود: پس از موفقیت موسسه رازی در ساخت واکسن کرونا که از واکسن های نسل دوم محسوب می شود، محققان این موسسه با جرات و‌ جسارتی بیشتر توانستند در فاصله ای کوتاه، گامی چند ساله را بردارند و‌ موفق به دستیابی به بذر واکسینال واکسن آنفلوانزا با استفاده از تکنولوژی واکسن های نسل سوم شدند.

دبیر علمی همایش یک روزه آنفلوانزا، با اشاره به این که واکسن های آنفلوانزای مصرفی در دنیا به صورت غیرفعال ساخته می شوند و بذر این واکسن ها ممکن است ویروسی باشد که از محیط جدا و تکثیر و سپس غیرفعال شده است، تصریح کرد: موسسه رازی به رغم برخورداری از زیرساخت های لازم برای تولید واکسن غیرفعال آنفلوانزا، با تلاش محققان و دانشمندان خود، به تکنولوژی ساخت واکسنی دست یافته که با دستکاری‌های ژنتیکی روی ویروس، در عین حال که در مقابل ویروس‌های وحشی ایمنی‌زایی دارد، کمترین خطری برای طیور ایجاد نمی کند.

مدیر تحقیقات بیماری های طیور، زنبور عسل، کرم ابریشم و حیات وحش موسسه رازی، وجود تحریم ها را موجب تاخیر در دستیابی به این بذر عنوان کرد و افزود: این موفقیت حاصل کار تیمی بوده و همکاران و دانشمندان جوان شعبه مشهد در راستای دستیابی به این تکنولوژی نقشی بسیار پررنگ و به سزا داشتند. برخی از فرایندهای کار نیز در موسسه مادر در کرج به انجام رسید و در شعبه هایی که واکسن را به شکل نیمه صنعتی تولید می کنند، تولید نیمه صنعتی و صنعتی این واکسن را پیگیری می کنیم.

عبدالشاه، از تولید نیمه صنعتی این بذر خبر داد و یادآور شد: واکسن تولید شده با استفاده از این بذر، با قیمتی مناسب که حامی مصرف کننده است به بازار عرضه خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا