ارتقا رتبه مجله آرشیو رازی در پایگاه استنادی بین المللی اسکوپوس

سردبیر مجله آرشیو رازی با اعلام خبر ارتقای رتبه این مجله در پایگاه استنادی بین المللی اسکوپوس، گفت: افق بعدی موسسه رازی، دستیابیبه رتبه Q1است

به گزارش مسیحااقتداریان خبرنگار خبر مهم، رسول مدنی بااشاره به شاخص های ارتقا رتبه مجلات اظهار کرد: در سراسر دنیا در مورد مجلات، دو پایگاه اسکپوس و ISI به عنوان معتبرترین پایگاه ها بر اساس کیفیت و میزان ارجاع دهی مقالات هر مجله، ارزیابی انجام می دهند.

وی افزود: رتبه بندی در واقع منعکس کننده جایگاه یک مجله در میان سایر مجلات در یک رشته خاص، میزان دشواری چاپ مقاله و اعتبار آن مجله است. پایگاه اسکوپوس شاخه ای از انتشارات الزویر است و بیش از ۵۵ میلیون عنوان مقاله و ۲۱ میلیون و ۹۱۵ عنوان مجله را در خود جای داده است.

سردبیر مجله آرشیو رازی خاطرنشان کرد: نمایه شدن در اسکوپوس به عنوان پایگاه معتبر استنادی در سراسر دنیا قابل قبول بوده و نزد مراکز دانشگاهی و محققان اعتبار بالایی دارد.

وی ادامه داد: شاخصQ پایگاه اسکپوس بر اساس تعداد استنادات و کیفیت مقالات به عنوان چارک یاQ  در سراسر دنیا ذکر می شود، که دارای چهار سطح است و عدد یک به عنوان بالاترین سطح در نظر گرفته شده است. شاخص Q2 بیانگر این مطلب است که مجله آرشیو رازی از لحاظ رتبه در طبقه میانی یعنی بین ۲۵ تا۵۰ درصد بهترین مجلات دنیا در حوزه دامپزشکی قرار گرفته است.

عضو هیئت علمی موسسه رازی افزود: مجله آرشیو رازی تاسال گذشته دارای سطح Q3 بود و با بهبود کیفیت و افزایش استنادات مقالات در حال حاضر حائز رتبه Q2 شده است و البته با ادامه این روند، امید داریم که در آینده ای نزدیک دستیابی به رتبه Q1 نیز محقق شود.

وی با تاکید بر اولویت انتشار مقالات با موضوع واکسن در مجله آرشیو رازی گفت: ما بسیار علاقه مند به دریافت و انتشار مقالات در حوزه تولید واکسن و فرآورده های بیولوژیک هستیم و مقالات با این موضوع در اولویت چاپ و ارزیابی قرار دارد، این درحالی است که معمولا از زمان ارسال مقاله تا داوری و انتشار مقالات یک دوره  ۴ تا ۶ ماهه نیاز است، اما مقالات مرتبط باموضوع واکسن و فرآورده های بیولوژیک با روند سریع تری انتشار خواهند یافت.

مدنی با تاکید بر اینکه شاخص هایی مانند ضریب تاثیر و Q به دلیل افزایش اعتبار مجلات، بسیار مهم هستند، افزود: زمانی که این پایگاه های معتبر بین المللی بر اساس شاخص ها، چنین امتیازاتی را برای مجله آرشیو رازی در نظر گرفته اند، نشان دهنده بهبود و افزایش کیفیت مجله آرشیو رازی است.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به این که فعالیت مجله آرشیو رازی مستقیما مرتبط با موسسه رازی و فعالیت محققان تلاشگر موسسه است، خود بیانگر کیفیت بالای تحقیقات در موسسه رازی است.

سردبیر مجله آرشیو رازی افزود: ارتقا رتبه مجله برای نویسندگان خارجی که علاقه مند به انتشار مقالات خود در نشریات معتبر بین المللی هستند، جذاب بوده و موتور محرکی برای افزایش مشارکت بین المللی و جذب بیشتر نویسندگان خارجی است.

مدنی خاطرنشان کرد: سطح کیفی مقالات برای مدیرمسئول و تمامی اعضای هیئت تحریریه موضوعی بسیار مهم بوده به همین دلیل مقالات دارای هرگونه ضعف علمی در همان ابتدای ارسال مقاله، برگشت داده می شوند، گواه این مطلب این است که در گذشته درصد رد مقالات حدود ۴۰ درصد بود و در حال حاضر این عدد به ۶۵ الی ۷۰ درصد نیز می رسد و علت آن تلاش برای دریافت و چاپ مقالاتی است که در سطح کیفی علمی بالایی قرار داشته و بعدها سبب افزایش استنادات و به دنبال آن ارتقا رتبه مجله خواهند شد.

عضو هیئت علمی موسسه رازی تصریح کرد: تنها پنج مجله در خاورمیانه در حوزه دامپزشکی دارای شاخص Q2 هستند که دو مجله مربوط به کشور ایران است و آرشیو رازی یکی از آن هاست.

وی گفت: آرشیو رازی به عنوان قدیمی ترین مجله علمی پژوهشی بین المللی ایران است که بیش از  ۸۶ سال از زمان اولین چاپ آن توسط دکتر لویی دلپی رئیس موسسه رازی در سال ۱۳۱۷ (۱۹۳۹) می گذرد و از آن زمان تاکنون بی وقفه چاپ شده که این نشان از عزم و تلاش محققان موسسه رازی در حفظ جایگاه علمی موسسه در سطح ملی و بین المللی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا