حضور سجادی از رای اعتماد تا صدای استیضاح

حمیده عبدالهی: این روزها استعفای وزیر ورزش و تکذیب آن ورد زبان بسیاری از محافل شده است. از دیرباز آرزوی اهالی ورزش قرار گرفتن وزیری از جنس خودشان در راس وزارتخانه بود اما آرزوی محالی بود که هیچ گاه به وقوع نپیوست.

از زمان تصدی حمید سجادی در وزارت ورزش، طیفی از مدافعان سرسخت سجادی به منتقدان جدی او تبدیل شدند تا جایی که حامیان گذشته و منتقدان امروز، حتی در مقابل شایعه حضور مدیری غیر ورزشی در راس وزارتخانه نه تنها موضعی انتقادی ندارند، بلکه در محافل خصوصی به نوعی از این تغییر استقبال هم می‌کنند!

انتصاب های انجام شده توسط وزیر ورزش یکی از موارد انتقادهایی است که او را به چالش کشیده است. در مواردی افرادی که سابقه و رزومه آنها نسبت به طی شدن مدارج و مراتب مدیریتی اعلام نشده، محل ابهام است، به یکباره در قواره مدیرکل و … قرار گرفته و در راس معاونت های کلیدی نیز عمدتا گزینه هایی خارج از مدیران باسابقه شاغل در وزارتخانه منصوب شده‌اند، موضوعات خرد و کم اهمیتی نیستند تا جامعه ورزش نسبت به آنها بی تفاوت باشد چرا که همین مدیران هستند که در ستاد، فدراسیونها و صف، طرف تعامل با ورزشی ها قرار دارند و تصمیمات و برخوردهای چالشی و بعضا نسنجیده آنها باعث ایجاد دلسردی و دلشکستگی طیفی از ورزشی ها شده است.

از سوی دیگر میزان تحقق برنامه های راهبردی وزیر که در روز رای اعتماد در صحن علنی مجلس به دفاع از آنها پرداخت و ارزیابی عملکرد وی در زمینه های مختلف، به خوبی بیانگر واقعیت های عملکرد وزارتخانه در دو سال اخیر است.

برگی از تاریخ حضور سجادی برای گرفتن رأی اعتماد در مجلس

۳۱ خرداد ماه سال ۱۳۹۰ بود که نشست علنی مجلس شورای اسلامی برای رأی اعتماد دادن به حمید سجادی با حضور بسیاری از چهره های ورزشی برگزار شد که پس از بررسی ها و رأی گیری، مجلسی ها به حمید سجادی رأی اعتماد ندادند. در رأی گیری انجام شده در مجلس، حمید سجادی با ۱۳۷ رأی مخالف و ۸۷ رأی موافق به عنوان وزیر ورزش و جوانان برگزیده نشد.

چندی پیش از آن، علی کریمی فیروزجایی_ عضو هیأت رئیسه فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی از رأی منفی شورای مرکزی این فراکسیون به گزینه پپیشنهادی وزارت ورزش و جوانان خبر داده بود.

او در آن زمان گفته بود: پس از توضیحات سجادی، نمایندگان از وی درباره حوزه‌های گوناگون ورزش و جوانان پرسش هاییی پرسیدند و وزیر پیشنهادی نیز پاسخگوی آنها شد. در ادامه شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس در پایان جلسه برای وزارت سجادی رأی گرفت که وی نتوانست نظر مثبت اکثریت اعضا را به دست آورد.

احمدی نژاد_ رئیس جمهور ​وقت نیز که برای دفاع از وزیر معرفی ورزش به مجلس رفته بود، به روشنی از برخی موضع‌گیری ​​های پیشین خود عقب نشینی کرد.

هنگامی که رئیس جمهور نام سجادی را مطرح کرد با فریادهای دو ـ دو نمایندگان مواجه شد. رئیس مجلس از نمایندگان خواست تا نظم را رعایت کنند و احمدی‌نژاد هم با کنایه گفت: شما فرصت دارید که بعدا با فشردن کلید نظراتان را اعلام کنید. من هم از رادیو از رأی شما آگاه می​شوم.

او در ادامه سخنانش گفت که با رأی نمایندگان به وی، اقدامات خوبی در عرصه ورزش رخ خواهد داد و سجادی با دل و جان برای اعتلای ورزش خواهد کوشید.

حمید رسایی نخستین نماینده ای بود که برای مخالفت با وزیر پیشنهادی ورزش نام نویسی کرده بود؛ اما وقتش را به حسن نوروزی نماینده رباط کریم داد.

وی با خواندن برخی از بندهای برنامه کاری حمید سجادی، گفت: ۴۰ درصد جمعیت کشور ما جوان هستند و باید از توان آنها استفاده شود.

وی در ادامه به نامه امام علی(ع) با مالک اشتر اشاره کرد و گفت: توصیه امام به مالک اشتر این بود که افرادی را به عنوان وزیر خود انتخاب کند که بهترین جانشین برای او باشند. چنین کسی باید جلوی هر تخلفی را بگیرد و همواره سخن حق را بگوید.

ادامه سخنان وی خطاب به وزیر پیشنهادی ورزش بود که گفت: شما می خواهید عهده دار دو سازمان بزرگ شوید و اداره ۵۰ ـ ۶۰ درصد از امور کشور را در اختیار بگیرید. آیا با خودتان خلوت کرده اید که ببینید از عهده این کار برمی ​آیید یا نه؟ این برنامه شما برای اداره جوانان و ورزش، کافی و کامل است؟ شما که قهرمان یک رشته بوده اید، برای مسکن و ازدواج و هدایت جوانان چه برنامه‌ای ​دارید؟

نماینده رباط کریم با اشاره به سابقه حضور وی در سایپا گفت: در آن زمان چقدر به تغییر مدیریت پرداختید؟ پرونده​ای دال بر فامیل بازی، سوء مدیریت و موارد مالی در سازمان بازرسی کشور دارید که مربوط به دوره حضور شما در سایپاست. با وجود چنین تخلفاتی می ​توانید وزارت ورزش و جوانان را اداره کنید؟

نوروزی با اشاره به نگرانی از نفوذ جریان انحرافی در انتخابات آتی و پست ​های دولتی، گفت: امکان ندارد که این وزارتخانه پاتوق و ستاد انتخاباتی جریان انحرافی برای انتخابات آتی شود و از منابع مالی آن استفاده کنید؟ شما چرا جانبازان و خانواده شهدا از جمله داودی و حسن​زاده را از مدیریت ​های ورزشی کنار گذاشتید؟ چطور یک کراواتی آمریکا رفته را جایگزین یک جانباز جنگ رفته کرده اید؟ این به معنی «گمشو گفتن» و به حاشیه راندن این افراد نیست؟ مدیر منصوب شما با هفت میلیارد منابعی که در اختیار داشت، چه کرد؟ آن را باز پس داد؟ وقتی در دولت اصولگرا چنین برخوردی با جانبازان و آزادگان می​شود، ما به چه کسی امید داشته باشیم؟

به گفته وی، در نشست فراکسیون اصولگرایان مجلس، سجادی رأی موافق نیاورده و باید در خصوص ارتباطش با حزب اعتدال و توسعه و جریان فتنه در انتخابات ۸۸ توضیح دهد.

پرسش دیگر از سجادی این بود: آن پنج میلیاردی را که برای ورود به فدراسیون​های آسیا خرج کردی، از کجا آوردید؟

این عضو فراکسیون روحانیون مجلس با بیان اینکه نمایندگان باید رد قبال رأیی که می​دهند در آخرت پاسخگو باشند، خطاب به همکاران خود گفت: فردی را در عالم رویا دیده ​اند که گفته است این چه مجلسی است که اینقدر سرد است! مراقب باشید که چگونه رأی می​دهید!

شبهه ارتباط وزیر پیشنهادی ورزش درباره جریان انحرافی، محور سخنان مخالفان وی در آن زمان در مجلس بود.

رضا حسینی، نماینده شهر بابک در مخالفت با وزیر پیشنهادی ورزش گفت: رئیس ​جمهور از همین آغاز کار، نطفه وزارت ورزش را با سیاسی کاری بست و با نامه او را به مجلس معرفی کرد که تماما سیاسی بود. با این سیاسی کاری ​ها آیا این وزارتخانه ره به جایی خواهد برد؟

وی به استناد بند آخر نامه احمدی نژاد چنین برداشت کرد که احمدی نژاد، شخصا ارادتی به سجادی ندارد و بناچار او را معرفی کرده است.

حسینی خطاب به سجادی گفت: با این وضع می​توانید در دولت کار کنید؟ با این کلی ​گویی ​ها در برنامه هایتان که همه آرزویی بیش نیست، می​خواهید وزیر ورزش و جوانان باشید؟

وی با اشاره به اینکه در برنامه های سجادی به تعامل با مجلس اشاره شده است، ادامه داد: به شما گفته اند که این را بنویس؛ اما تا کنون که معاون سازمان تربیت بدنی بوده​اید چند دیدار با نمایندگان داشته​اید؟ به شما گفته اند این را بنویس تا رأی بیاوری!

نماینده شهر بابک به استناد بند دیگری از برنامه ​های وزیر پیشنهادی ورزش مبنی بر رویکرد ورزش به ایثارگرایان و جانبازان گفت: این یکی را خوب آمدید! و نشان دادید که از اظهارات آقای رئیس جمهور در سفرهای استانی استفاده کرده ​اید.

وی از سجادی خواست تا برائتش از جریان انحرافی را عملا ثابت کند و بگوید که چطور با برخی اعضای جریان انحرافی استخر می​رود و می​خواهد خواهرزاده یکی از آنها را قائم مقام خود کند؟ چگونه از آغاز سنگ بنای این وزارتخانه را با شک و شبهه بگذاریم؟

حسینی افزود: اگر شما امروز در تریبون مجلس اعلام کنید که ربطی با جریان انحرافی ندارید، همین فردا با یک تلفن شما را از کار برکنار می​کنند! تا کی وقت مجلس را در آزمون و خطا بگذرانیم؟

که رئیس فراکسیون ورزش مجلس گفت: نامه مفصل معرفی حمید سجادی و شبهات و ابهامات وابستگی او به جریان انحرافی، عامل عدم رای اعتماد مجلس بود.

همچنین نماینده ارومیه که می​ گفت نگران تسلیم شدن سجادی در برابر فشارهاست، بیان کرده بود: او هیچ سابقه مدیریتی توانمندی ندارد.

جواد جهانگیرزاده، سخنان خود در مخالفت با وزیر پیشنهادی ورزش را با گلایه به نامه معرفی وی آغاز کرد و خطاب به احمدی نژاد گفت: نامه شما یک بدعت بود که بر برخی قانون گریزی​ها تأکید می کرد.

وی با بیان اینکه در صلاحیت ورزشی فرد معرفی شده، شبهه ای ​ندارد، مدیریت وی را زیر سوال برد و پرسید: در طول مدیریت باشگاه ورزشی سایپا چقدر موفق بودید و با چه کسانی کار کردید؟ عزل و نصب​ها پس از گوانجو در حوزه مسئولیت شما در معاونت سازمان تربیت بدنی به چه علتی بود؟

نماینده ارومیه که می​گفت سجادی در حد و اندازه مدیریت چنین حوزه بزرگی نیست، ادامه داد: شما هیچ ایده ای برای مدیریت حوزه جوانان ندارید.

وی از عقبه سیاسی نامشخص این فرد سخن گفت و افزود: او قرار است عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هم بشود، ولی گویا، ظرفیت مدیریت استراتژیک داشته باشد و بتواند هم پاسخگوی مجلس باشد و هم پاسخگوی مجلس. شأن دو وجهی وزیر، نیازمند مدیریت​های جدی و قابل دفاع است که سجادی آن را ندارد.

جهانگیرزاده که می​گفت سجادی از مخالفان وزارت ورزش بوده، خاطرنشان کرده بود: چرا در مقابل مصوبه مجلس ایستادگی کردید و به رغم نامشروع بودن ادامه وضعیت سازمان تربیت بدنی، باز هم در آنجا ماندید؟ شاید شما یک کارگزار خوب باشید اما در حد مدیریت کلان ورزش و جوانان نیستید.

وی با بیان اینکه نگران تسلیم شدن سجادی در برابر فشارها هستیم، ادامه داده بود: شما می​توانید یک معاون خوب باشید اما حتی امکان انتخاب معاونان خوب را هم نخواهید داشت.

در آن زمان حمید سجادی برخی عزل و نصب​ها در سازمان تربیت بدنی را بیرون از حیطه وظایف خود دانست و از آن تبری جست. اما درباره ارتباطش با جریان انحرافی سکوت کرد.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان از دوره مدیریتش در یک شرکت هواپیمایی از سال ۷۴ و سپس در یکی از معاونت​های شهرداری تهران، جزیره کیش، سایپا و سازمان تربیت​بدنی یاد کرد و با ذکر خیری از سعیدلو به عنوان «رئیس عزیزم» ادامه داد: بنده مشاور ورزشی در سازمان تربیت بدنی بودم و عزل و نصب هایی که در سخنان برخی نمایندگان به آن اشاره شد، اصلا در حوزه اختیارات من نبوده که به آن پاسخ بدهم.

سجادی سپس درباره موضوع جوانان در وزارت ورزش و جوانان، اظهار داشت: نگرانی نمایندگان از اینکه این بخش در ادغام با ورزش مغفول بماند، درک می کنم و باید بگویم که ۳۵ درصد جمعیت کشور را جوانان تشکیل می ​دهند که مقام معظم رهبری بر مهندسی فرهنگی حوزه جوانان تأکید بسیاری دارند.

وی با بیان اینکه مطالعات و تخصص ورزشی بسیاری دارد و با جوانان ارتباط خوبی دارد، خاطرنشان کرد: زمانی که رحیمی رئیس فدراسیون بود، دید که با چه مشقتی می​دویدیم و حتی مجبور بودیم کفش مسابقه بخریم. از این روی، درد و مشکل جوانان در حوزه ورزش را می​شناسم.

سجادی که می​گفت در حوزه ورزش، یک فرد به تنهایی نمی​تواند موفق باشد، ادامه داد: من مطیع قانون هستم و به رغم پرسش هایی که بود و امیدوارم اساعه ادب نشده باشد، اما به مصوبه مجلس احترام می​گذارم. من مخالف راه اندازی وزارت ورزش و جوانان نبودم و تنها بر این باور بودم که بهتر است این ادغام به بعد از المپیک ۲۰۱۲ موکول شود. اما حال که این ادغام تصویب شده است، بنده با آن موافقم و اجرایش می​کنم.

وی افزود: اگر به من رأی بدهید، من باز هم نوکر مردم هستم. اگر تاکنون به مجلس نیامدم و با نمایندگان ارتباطی نداشتم، به خاطر این است که من معاون پارلمانی نبودم و نمی​خواستم برای دکتر حسینی {معاون پارلمانی تربیت بدنی} شایبه ای پیش بیاید.

سجادی درباره شایبه پرونده​اش در سازمان بازرسی هم گفت: از سازمان تربیت بدنی، پنج میلیون تومان وام گرفتم برای ادای یک نذر که بین خود من و خدای من در ایام محرم و صفر است. چون چهار ماه بود که به من حقوق نداده بودند، این وام را گرفتم. اما سازمان تربیت بدنی مرا احضار کرد و این وام را پس دادم. من هیچ پرونده ای در سازمان بازرسی نداشته و انحراف مالی و اخلاقی ندارم و اگر فکر می کنید من آدم منحرفی هستم، به من رأی ندهید.

امیدوار رضایی در آن روز درباره اینکه حمید سجادی نتوانست رأی اعتماد مجلس را به عنوان وزیر ورزش کسب کند،گفت: امروز مسائل حاشیه‌ای پررنگ‌تر از متن بود. مجلس ایده‌آل‌هایی را در ذهن دارد مانند مسائل مدیریتی، تخصصی، سابقه جبهه و جنگ اما به حداقل‌ها هم راضی است. علت رای منفی به سجادی دو نکته بود. اول نحوه معرفی او همراه با نامه مفصل که تحریک کننده بود و دوم شبهاتی که مربوط به وابستگی او به جریان انحرافی است. نمایندگان نسبت به جریان انحرافی حساسیت دارند و این برچسب بسیار خطرناکی است.

وی همچنین در مورد اینکه اگر سعیدلو معرفی می شد رای می آورد، گفته بود: مجلس بدنه واحد نیست و آرا و نظرات مختلفی دارد و هر کس نظر خود را بیان می کند. قطعا اگر فرد دیگری معرفی می شد سوابق او را بررسی می کردیم و سپس رأی می دادیم.
رضایی در ادامه پیرامون اینکه پیشنهاد وی برای وزارت ورزش چه کسی است، عنوان کرده بود: من از اول هم نظرم این بود که وزارت ورزش هرچه سریع‌تر تشکیل شود. در همان دی ماه باید تشکیل و سعیدلو به عنوان سرپرست وزارتخانه ورزش معرفی می شد و در مدت سه ‎ماهه یا مجلس با او به تعامل می رسید یا نمی رسید و خود دولت در این زمینه شرایط را بررسی می کرد. در آن صورت وضعیت بهتر از بلاتکلیفی کنونی مجلس بود. اکنون سازمان تربیت بدنی غیرقانونی است و وزارت ورزش هم نداریم.
رضایی در مورد اینکه گفته می شود بهتر است رئیس جمهور بعد از مدتی وزیر و سرپرست بعدی را معرفی کند، بیان کرده بود: این مسائل قانونی نیست. از نظر قانونی او می توانند بلافاصله وزیر بعدی را معرفی کنند. این مسائل،‌ روان‏ شناختی و جامعه شناختی است اما از نظر قانونی منعی وجود ندارد.
عضو سابق هیئت مدیره باشگاه استقلال در مورد اینکه در سال المپیک ورزش بلاتکلیف است و ممکن است به خاطر ناکامی احتمالی ایران در المپیک، وزیر ورزش آینده استیضاح شود نیز گفته بود: در بلاتکلیفی ورزش خیلی ها مقصرند و خیلی ها باید جواب بدهند. خود من هم شاید یکی از آنها باشم. هرکسی که در امر ورزش دخالت و در تشکیل وزارت ورزش نقش دارد می تواند در این بین سهمی داشته باشد.
رضایی در مورد تشویق رؤسای فدراسیون و برخی از ورزشکاران پس از پایان نطق حمید سجادی عنوان کرده بود: آن تشویق تاثیر منفی داشت. تماشاگران و خبرنگاران باید نظم جلسه را رعایت کنند و ساکت باشند. شاید این رفتار نوعی دوستی خاله خرسه محسوب می شد.
امیدوار رضایی همچنین در مورد اینکه با بلاتکلیفی ورزش، استقلال و پرسپولیس بلاتکلیف هستند، تاکید کرده بود: این دو باشگاه باید خصوصی شوند. اکنون برخی هیئت‌ها و فدراسیون‌ها کم‏کاری خود را به بلاتکلیفی ورزش مربوط می دانند در حالی که این‏گونه نیست.
وی آن زمان در مورد اینکه برخی فدراسیون‌ها از نداشتن بودجه و مشکلات مالی گلایه دارند، بیان کرده بود: فدراسیون‌ها نهادهای غیردولتی هستند و یکی از منابع مالی آنها دولت و وزارت ورزش است.۱۰-۲۰ منبع دیگر برای تامین مسائل مالی دارند و باید آنها را فعال و از آنها استفاده کنند. دولت باید در ورزش دخالت کمتری داشته باشد و نظارت عالیه خود را انجام دهد.
رضایی همچنین در مورد اینکه پرسپولیس و استقلال همچنان بلاتکلیف و بخش اعظمی از جامعه نگران این دو باشگاه هستند، تاکید کرده بود: دو سال است که در رونوشت بودجه اسم این دو باشگاه می آید و در رونوشت بودجه سال ۹۰ نیز باشگاه راه‌آهن نیز به باشگاه استقلال و پرسپولیس اضافه شده است. این شرکت‌ها در بخش فرهنگی باید به بخش خصوصی واگذار شوند و از راه قانونی و سازمان خصوصی سازی مسیر خود را طی کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا