کاریکاتور| «ابتکار کمربند و جاده» نقشه جغرافیایی جهان را تغییر داده است

ابتکار «کمربند و جاده» که سال ۲۰۱۳ از سوی «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین مطرح شده ،  رونقی بی‌سابقه‌ را در زیرساخت‌های جهانی ایجاد کرده، حدود سه چهارم کشورهای جهان را تحت پوشش قرار داده، جهانی شدن را دوباره شکل داده، مدل توسعه غربی که فقط به نفع معدودی کشورهاست درهم شکسته و تغییراتی را در سراسر جهان در پی داشته است.

اما ابتکار کمربند و جاده چگونه می‌تواند جهان را تغییر دهد؟ به عنوان مثال، قطار باری چین-اروپا که محصول این ابتکار است، از لحاظ نقشه جغرافیایی ۲۵ کشور اروپایی و ۱۱ کشور آسیایی را به هم پیوند داده، از یک مسیر به یک شبکه تبدیل شده و یک برند تجاری جدید لجستیک بین‌المللی با نفوذ محسوب می‌شود.

در ۲۱ ژوئیه (۳۱تیر)، یک قطار چین-اروپا از قم به مقصد شهر یی‌وو واقع در شرق چین حرکت کرد که نشان دهنده تحقق حرکت دو طرفه قطار چین-اروپا بین دو شهر است. حدود ۱۰ روز پیش، اولین قطار چین-اروپا (شیان–تهران) از شهر شیان به سمت ایران حرکت کرد. بهره برداری دو طرفه قطارهای باری چین-اروپا به نفع مردم هر دو کشور است ، از یک سو صادرات ایران به چین افزایش می یابد و نقش ترانزیت تجاری ایران در منطقه تقویت می شود، از سوی دیگر به بازاریابی شرکتهای چینی نیز کمک می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا