همراهی موشن گرافیکس‌ها با محک، افتخاری دیگر رقم زد/ هنرمندان نسل جدید همراه کودکان مبتلا به سرطان شدند

آراسب احمدیان، مدیرعامل موسسه محک در اختتامیه «محک ۳۳» با اشاره به اینکه سال‌ها پیش اولین نمایشگاه مشترک انجمن صنفی طراحان گرافیک با همکاری موسسه محک برگزار شد، تاکید کرد: آن برنامه زمینه‌ساز ورود محک به عرصه ترویج مسئولیت اجتماعی بود که این حرکت به تاسیس دفاتر و دپارتمان‌های مسئولیت اجتماعی در شرکت ها، تشکل ها و دانشگاه ها منجر شد.

«محک ۳۳» رویدادی در حوزه هنرهای تجسمی و حاصل همکاری موسسه محک، انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، انجمن طراحان گرافیک متحرک و مدرسه ویژه است که به مناسبت ماه آگاهی‌رسانی سرطان کودک و هم‌زمان با ۳۳ سالگی مؤسسه‌ خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان «محک» برگزار شد و شامل ورک‌شاپ، نمایش آثار طراحی شده در رویداد و جلسه‌های سخنرانی با موضوع مسئولیت ‌اجتماعی دیزاین و به‌طور خاص سرطان کودک بود. در این رویداد که ادای احترام به مصطفی اسدالهی، طراح گرافیک و نقاش ایرانی صورت گرفت هنرمندانی چون بهرام کلهرنیا، امراله فرهادی، محمدرضا خاکساری حضور داشتند. همچنین مرضیه برومند از هنرمندان پیشکسوت، علیرضا حقیقی دروازه بان تیم ملی کشورمان و پانته‌آ منصوری نویسنده و کارگردان در این رویداد حضور داشتند.

محک مدیون هنرمندان است

سعیده قدس، بنیانگذار محک در سخنانی ضمن خوش‌آمدگویی به هنرمندان حاضر در این محفل عنوان کرد: به جوانان و نسل آینده یادآوری می‌کنم که برخی حرکات مولد خبرهای خوبند که از جمله آنها همین محک است که تاسیس و ادامه فعالیت آن مدیون نه افراد خاص بلکه تمام شهر است. همه کمک کردند و کمک می‌کنند تا هزینه بالای دارو و درمان یک کودک مبتلا به سرطان در دورافتاده‌ترین مناطق کشور فراهم شود.

قدس تاکید کرد: ما خود را همواره مدیون هنرمندان می‌دانیم. خاستگاه و الهام‌بخش اشتیاق ما به حرکت خیر امثال شما هنرمندان بوده‌اید؛ تمام هنرمندان در عرصه‌های مختلف به ما فرصت ظهور می‌دهند و اعتبار خود را در اختیار محک می‌گذارند.

قدس از برگزاری این رویداد به عنوان فرصتی برای تعظیم در برابر قدرت هنر هنرمندان جوان کشورمان یاد کرد و افزود: از شما جوانان درخواست دارم که بدانید وارث کشوری با ممالک منحصر به‌فرد تاریخی هستید و نیکوست مطالبه‌گری خود را به سمت چنین فعالیت‌های موثری معطوف کنید. چنین رویدادهایی در ایجاد اشتیاق به فعالیت اجتماعی در نسل z کشورمان موثر است تا بدانند در حقیقت در کجا قرار گرفته‌اند تا ایران را بسازند و آبادتر کنند.

اولین نمایشگاه مشترک انجمن صنفی طراحان گرافیک و محک، آغازگر حرکت مسئولیت اجتماعی بود

آراسب احمدیان، مدیرعامل محک با اشاره به اینکه در اولین برنامه استراتژیک محک که سال ۱۳۸۶ تدوین شد بر مسئولیت اجتماعی تاکید شده، گفت: در مقدمه آن برنامه تاکید شده که متناسب به تغییر شکل کسب و کارها از فردی به شرکتی لازم است روش های نیکوکاری نیز از نیکوکاری فردی به نیکوکاری شرکتی تغییر پیدا کند.پس در گام نخست نمایشگاه بین‌المللی طراحی پوستر با موضوع سرطان کودک و مسئولیت‌پذیری اجتماعی را با همکاری انجمن صنفی طراحان گرافیک برگزار کردیم که امروز آثار عرضه شده در آن نمایشگاه در خزانه محک موجود است. آن نمایشگاه نقطه شروع حرکت در مسیر مسئولیت اجتماعی بود و می‌توان ردپای آن را امروز در دپارتمان‌های‌ مسئولیت اجتماعی در تشکل‌های مهمی چون اتاق بازرگانی ایران، اتاق بازرگانی تهران و دانشگاه‌های معتبر دید. تلاش محک در این حوزه فرهنگسازی و شکل دادن جریانی هنری بوده و خوشحالیم که امروز هرجا یادی از مسئولیت اجتماعی می‌شود ما را به خاطر می‌آورند.

احمدیان با بیان اینکه از سن پایین شرکت‌کنندگان در این رویداد متعجب است گفت: هنرمندان جوان همیشه مرا متعجب و نیز خوشحال می‌کنند. باعث افتخار است نسل دوم روابط عمومی محک امروز در بستری جدید از ظرفیت این هنرمندان استفاده کرده و بر موشن‌گرافیکس تمرکز شده که حرکت جدیدی به شمار می‌رود.

وی همچنین از همراهی و همگامی انجمن صنفی طراحان گرافیک در شکل‌گیری این رویداد قدردانی و اظهار امیدواری کرد که این رویداد حرکت اجتماعی دیگری را نیز شکل دهد و ادامه یابد.

هر ایرانی امید نو را در محک تجربه می‌کند

بهرام کلهرنیا، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک درباره مسئولیت اجتماعی دیزاین صحبت و گفت: احساس می‌کنم در این مسیر، پیروز گام برداشته‌ایم.

وی از محک به عنوان مرکزی برای تصمیم‌گیری‌های انسانی و سازمانی که فراتر از آن است که ابعادش را با مقررات دولتی و مفاهیم سازمانی متداول بیان کنیم، یاد کرد و افزود: محک امروز از ارکان یک ایده بنیان اجتماعی است و هر ایرانی امید نو را در آن تجربه می‌کند. با اینکه انجمن صنفی دارای پیچیدگی‌هایی است و کنار بسیاری از جریان‌ها قرار نمی‌گیرد اما زمانی که محک به ما پیشنهاد داد بلافاصله موافقت کردیم. شانس با ما همراه بود که از پیش با هم همراه بودیم و خواهر و برادر یکدیگر به حساب می‌آمدیم؛ این اقدام مشترک گریزناپذیر بود چرا که آنچه ما علاقه‌مندش بودیم در وجود محک می‌دیدیم.

کلهرنیا با بیان اینکه پیشنهاد محور قراردادن گرافیک متحرک جالب بوده است، گفت: گرافیک متحرک هنری جدید است که با اقشار مختلف ارتباط وسیع اجتماعی برقرار می‌کند و هرکس که دستگاه مدرن ارتباطی دارد از آن بهره می‌برد. در این رویداد استادان و هنرمندان با دست و دل‌بازی و بالاترین لطف کنار ما آمدند و کار را شروع کردیم. ما به دنبال شفا (با کسره شین) هستیم و انجمن صنفی طراحان گرافیک دلبسته درمان کودکان مبتلا به سرطان است. امیدوارم سال آینده نیز شاهد برگزاری چنین رویدادی باشیم و به‌زودی این رویداد به یک میثاق مشترک و جریانی پیوسته و یک رخداد فرهنگی پایدار تبدیل شود و طبق یک تقویم معین هر سال شاهد برگزاری آن باشیم.

وی تاکید کرد: در این مسیر از مسئولان و کارکنان محک نیز درخواست داریم که با شیوه کارشناسانه ما را راهنمایی کنند و اسناد و سوژه‌های گوناگون را ارائه کنند تا هنرمندان بدانند عرصه کار از کجا تا کجاست و بتوانند در تولید محتوا به تفسیر خوبی از ابعاد مختلف سرطان کودکان بپردازند و به هنرمندان دیگر هم پیام محک را منتقل کنند. در خانه هنرمندان ایران، ۱۲ تشکل هنری گردآمده‌اند که می‌توانند کنار محک باشند. چنین رویدادی، یک تمایل اجتماعی است و محک سفارش‌دهنده یک موضوع مغفول مانده ولی راهگشاست؛ ما کنار محک هستیم و از هیچ همکاری با این موسسه دریغ نمی‌کنیم.

هنرمندان سراسر کشور در کنار محک هستند

امرالله فرهادی، موسس مدرسه ویژه و از طراحان گرافیک پیشکسوت کشورمان در این برنامه با اشاره به اینکه دبیر اولین نمایشگاه مشترک انجمن صنفی و محک در سال ۱۳۸۸ بوده است، گفت: در این دوره با اینکه فرصت اندک بود تماس‌های مکرری از اقصی نقاط کشورمان داشتیم و هنرمندان افسوس می‌خوردند که نتوانسته‌اند در این رویداد شرکت کنند.

نماینده مدرسه ویژه تاکید کرد: در میان هنرمندان شهرستانی نیز ظرفیت‌های خوبی وجود دارد و امیدوارم بتوانیم این رویداد را در سطح شهرستان‌ها نیز توسعه دهیم.

همچنین رضا رفیع، رئیس انجمن صنفی طراحان گرافیک متحرک شهر تهران گفت: این انجمن سال ۱۳۹۵ با هدف گردهم آوردن استعدادهای برجسته در طراحی گرافیک متحرک تاسیس شد و توانست زمینه پیشرفت این هنر را فراهم کند و با فعالیت‌های خود آگاهی بازار کار و جامعه را به ارزش طراحی گرافیک افزایش دهد.

وی افزود: ما در انجمن معتقدیم که هنر می‌تواند تغییرات مهمی را در جامعه ایجاد کند و حضور در رویدادهای مسئولیت اجتماعی برای ما مهم است. وقتی با پیشنهاد محک برای برگزاری این رویداد مواجه شدیم آن را فرصتی برای استفاد ه از هنر و خلاقیت هنرمندان طراح برای شنیدن پیام کودکان مبتلا به سرطان دانستیم و تلاش کردیم صدای محک را به عنوان حامیان آن به گوش جامعه برسانیم چرا که هنر احساسات انسانی را ملموس‌تر بروز می‌دهد.

رفیع تاکید کرد: انجمن صنفی طراحان گرافیک متحرک شهر تهران آماده تداوم همکاری با محک است.

این مراسم با قرائت بیانیه استادان ورک‌شاپ‌های این رویداد و قدردانی از شرکت‌کنندگان و اساتید به پایان رسید. صاحبان شش اثر شایسته تقدیر محمدرضا پارسا و علی حبیب‌اللهی (به طور مشترک)، ساناز ایمانی، پارمیدا محمدی، محمد رمضانی، کیمیا کشفی و محمدرضا جعفری و زهرا فارابی ثانی (به طور مشترک) بودند. همچنین چهار اثر برتر کیانا فراهانی، مهسا چمنی، مریم رسولی و هانیه بنایی معرفی و با اهدای تندیس جشنواره، تجلیل شدند.

اینجا امید ادامه دارد

هنرمندان همواره ۳۳ سال فعالیت محک با جان مایه هنری خود که ارزشمندترین داشته‌شان است از کودکان مبتلا به سرطان حمایت می‌کنند. محک سوار بر بال هنر فاخر ایران زمین، امیدوار است روزی برسد که آرزوی کودکان مبتلا به سرطان از بودن یا نبودن به چگونه زیستن در آینده تغییر کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا