مزایای قابل توجه هواپیمای C919 چین مقابل رقبای خارجی

یک کارشناس مطرح حمل و نقل از اروپا تاکید کرد هواپیمای مسافربری بزرگ C919 که توسط چین ساخته شده دارای مزایای قابل توجهی در مقابل رقبای خارجی دیرینه آن است.

«آندرا گیورسین» سرپرست حمل و نقل شرکت TRA Consulting در مصاحبه با خبرگزاری «شین‌هوا»، گفت: الان خیلی زود است اما می‌توانم بگویم که مسیر C919 برای تبدیل شدن به رقیب شرکت‌های بزرگ و سرشناسی مثل «بوئینگ» و «ایرباس» غیرمحتمل نیست.

C919 روز ۲۸ مه نخستین پرواز تجاری خود از شانگهای به پکن را توسط شرکت هوایی «چاینا ایسترن ایرلاینز» با موفقیت انجام داد و به این ترتیب رسما وارد بازار هوانوردی غیرنظامی شد.

پروژه C919 در سال ۲۰۰۷ آغاز به کار کرد و «شرکت هواپیمای تجاری چین» (COMAC) نخستین خط تولید هواپیمای C919 را در شانگهای در نوامبر ۲۰۱۵ عملیاتی کرد. این هواپیما در سال ۲۰۱۷ نخستین پرواز خود را با موفقیت انجام داد.

به عقیده گیورسین مزیت اولیه C919 می‌تواند در برتری خانگی آن در چین نهفته باشد. با توجه به اینکه چین نزدیک به یک پنجم ترافیک هوایی جهان را در اختیار دارد و هر سال نرخ رشد ترافیک هوایی سریعتری نسبت به آمریکا و اروپا را به ثبت می‌رساند، پس می‌تواند در مسیر تبدیل شدن به بزرگترین بازار ترافیک هوایی جهان تا سال ۲۰۵۰ قرار بگیرد.

طبق گزارش L’Usine Nouvelle که یک نشریه فناوری فرانسوی است، C919 از بوئینگ ۷۳۷ و ایرباس ۳۲۰ قدرتمندتر خواهد شد و می‌تواند با این هواپیماها از لحاظ بازدهی سوخت رقابت کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا